onsdag 31 maj 2017

Ljuvliga maj så fylld med liv

Det är egentligen lite märkligt hur mycket som kan hinnas med på en enda månad. Maj har varit en sådan månad som känns som om den snarare varit ett år än en endaste månad. Det gör onekligen gott att ljuset har kommit åter. När dagen är lång och ljus då orkar en helt enkelt mer och allt känns betydligt roligare än när det är mörkt och kallt.

Första maj i Munkedal

För min del inleds alltid maj på samma sätt. Jag tycker om livets olika traditioner och att fira första maj är en sådan tradition som följt mig i över tjugo år. I år var det strålande vackert väder när vi firade första maj i Munkedal. Petra Ekerum som är född och uppväxt och som numera sitter i riksdagen kom och höll tal för oss och dessutom bjöd dagen på sång, mingel och fler tal. Riktigt fint var att yngsta barnet berättade om varför hon har valt att engagera sig i Unga Örnar och i SSU.

Feministiskt ledarskap i Stockholm

Första helgen i maj for jag till Stockholm för den avslutande delen av feministiskt ledarskap som jag påbörjade i januari. Fint att åter träffa alla starka kloka, feministiska ledare och det skall bli spännande att följa deras resa framåt.

Tid för långa promenader hemma i Hult tillsammans med hundarna

Hemma i Hult kom våren till sist även om det faktiskt snöade ända in i maj. Alltså har trädgårdsarbetet blivit försenat i år. Å andra sidan har det gett tid till annat viktigt, som att busa med hundarna eller att göra fina traderafynd. Det där med tradera är smått beroendeframkallande har jag insett.


I mitten av maj for jag ännu en gång till Stockholm. Jag fick en ledig fredagseftermiddag i ett soligt Stockholm och gjorde dessutom en riktigt fint vintagfynd. Det går liksom inte att motstå en klänning från 60-talet med jordgubbar på. Lördagen började med en morgonpromenad i ett sömnigt Stockholm, med en långsam hotellfrukost och sedan bar det av till Bommersvik och avslutningen av Bommersviksakademien för i år. Det var två dagar med otroligt fina seminarier, med möten av gamla vänner och dessutom förmånen att vistas i den otroligt vackra miljön som omger Bommersvik. För mig är det dessutom en av de viktigare platserna i mitt liv Tidigare en plats som representerade dåtiden men som på senare år också blivit en del av min samtid.


Så snart värmen kom och bestämde sig för att stanna tillbringar jag allt mer tid i trädgården. Växthuset och odlingarna får mig att känna mig lätt om hjärtat trots allt det hårda arbetet. Förutom trädgården har mycket annat också hunnits med. Som besök av äldsta dottern och barnbarnet och sen genomförde vi åter den populära Familjedagen i Munkedal. Så otroligt härligt att få vara med och skapa en dag för barn, där alla aktiviteter är gratis och det bara handlar om att ha kul. Hjärnan bakom hela dagen är min fina vän Regina. Utan henne hade det inte blivit någon dag!

Kort tur till Stockholm och sedan åter hemma i Hult hos katter och min trädgård

Jag hann med en tredje tur till Stockholm innan maj tog slut. Då hade jag förmånen att vara med på ABFs verksamhetsdag med fokus på hur vi ska få människor att engagera sig politiskt. Otroligt engagerande, inspirerande och hoppingivande.


Det blev långledigt och Kristi himmelfärd och jag passade på att åka till Strömstad för ett besök hos Johanna och hennes familj. Jag skämdes bort med fantastiskt god mat, vi pratade oavbrutet i nästan ett dygn, tittade på solnedgången från en uteservering och hade det riktigt bra. En sådan där dag som en inser redan där och då att detta är något jag alltid kommer att minnas.


Det fina med långledigt är att en hinner med att både vara iväg och att vara hemma. Vi har ätit både middag och frukost i rosenträdgården och sedan suttit kvar och njutit av solen. Precis här och nu är onekligen en fantastisk tid och jag är tacksam över allt maj har haft att bjuda på.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...