måndag 23 juli 2012

Afternoon tea i Hult

Jag älskar kalas och tar alla chanser att ställa till med lite fest. Igår hade jag bjudit hem mina tanter, alltså Regina, Sophie och Magda på afternoon tea här i Hult. Några fler var bjudna men hade inte möjlighet att komma. Så bra tänker jag, då måste jag ju ordna fler kalas så alla kan komma någon gång. Samtidigt som jag hade gäster här hemma tog Raimo med sig barnen hem till Magda och lagade middag tillsammans med hennes barn. Alla barnen hade tillsammans planerat en meny med tre rätter som de sedan lagade tillsammans. 

Eftersom Raimo och barnen for iväg fick jag en liten stund ensam i huset innan mina gäster kom. Även om det var lite att stå men innan de skulle komma så passade jag på att sitta ner en stund i soffan och bara njuta av tystnaden. Jag tycker verkligen om när det är fullt av liv och rörelse i huset, det gör också att de där små stunderna av tystnad och ensamhet är något jag verkligen värdesätter. Igår blev det annars en riktigt trevlig dag som inleddes med att vi på morgonen fick gäster från Örby som stannade över lunch. Härligt med ett spontant besök av människor som gör mig så glad. Kan ju bli svårt att träffas ofta när man bor långt ifrån men det gör nästan inte något när det blir så trevligt när man väl ses.

Afternoon tea är onekligen något mycket trevligt och jag funderar lite över varför jag aldrig kommit på att bjuda in till det tidigare. Ganska enkelt att göra även om det tar lite tid men resultatet är väl värt mödan. Det är mat som inbjuder till att sitta länge och äta och prata, prata, prata.... Långt efter att allt te var slut och alla mätta så fortsatte vi att prata. Jag passade givetvis på att få mina gäster att tycka till om tapetproverna som är uppsatta i barnens lekrum, det som tidigare var familjens TV-rum. Vet inte om jag blivit så mycket klokare av alla gästtyckare eftersom de tycker olika allesammans. Svårt när man själv inte kan bestämma sig, hade varit skönt om det varit någon av tapeterna som alla varit eniga om att den var helt fel.

Blommor från trädgården pryder bordet
Saffransbiscotti
Ingefärskakor med lemoncurd
Dukat för kalas! I den blå skålen finns hemmagjord clotted cream
Minismörgåsar hör till på afternoon tea

Trevligt att få en anledning att duka med mina gröna tekoppar
Fina presenter från Magda

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...