tisdag 26 juni 2018

Vackrast av dem alla...

Tårta är i min mening ett måste på midsommar. Oavsett väder så blir det härlig sommar när en äter tårta med jordgubbar och grädde. Oavsett om det är midsommar eller inte så känns tårta verkligen som sommarmat. Så många av mina sommarminnen från barndomen som handlar om att äta tårta och dricka saft i trädgården. Tårta och sommar hör ihop helt enkelt i min mening!

Härlig sommartårta
Det som är riktigt bra med att göra tårta om sommaren är att en behöver inte ens vara en mästerbagare för att det ska bli riktigt tjusigt. Sommaren gör jobbet åt dig och du behöver bara plocka med dig dekorationerna in. Tidigare har jag bakat mina egna tårtbottnar och dessutom kokat både vaniljkrämen och lemoncurden till fyllning. Det blir verkligen supergott när en gör det själv men tar också mycket tid. Konstaterar att det jag tycker är riktigt roligt är att dekorera tårtor och då lägger jag fokus där. En tårta med köpta bottnar och färdig fyllning smakar nämligen alldeles utmärkt den också.


Tårtan är fylld med ett lager med lemoncurd och jordgubbar och ett lager med vaniljkräm. Det söta och det syrliga skapar balans till tårtan och gör att den inte blir för mycket av varken den ena eller det andra. När tårtan är fylld vispar jag grädden ordentligt, den ska inte bli till smör men behöver vara ordentligt fast för att det skall gå att spackla tårtan ordentligt. När tårtan är helt täckt med grädde kan det roliga börja.


Jag tycker om att dekorera mina tårtor med rosor, det är både vackert och enkelt. Skulle en råka äta upp en blomma eller två så går det alldeles utmärkt eftersom rosor ju är ätbara. Viktigt att kolla blommorna ordentligt innan användning så det inte råkar komma med några insekter. Förvisso inte farligt men inte heller så aptitligt.


Fint att blanda blommor och jordgubbar med varandra och låta tårtan bli till en tavla.


Happiness is a piece of cake! Tårta är gott och om en vill enkelt att göra, samtidigt som en också kan välja att låta det vara en utmaning. Med rosor som dekoration blir tårtan vackrast av dem alla. Beroende på när på sommaren en gör tårta finns det dessutom andra ätbara blommor att använda till dekoration. Penséer, syrener och krasse är exempel på blommor som går att använda. Helt omöjligt dessutom att vara på dåligt humör så länge som det finns tårta att tillgå.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...