lördag 14 maj 2016

Sommardagar i Stockholm

Förra helgen blev det plötsligt sommar och varmt. Världen blev åter grönt och vi for till Stockholm för att yngsta barnet skulle få träffa kamraterna från Smartare än en femteklassare. Stockholm har blivit en stad jag besöker ofta och har också blivit en stad jag verkligen tycker om. Hade livet sett annorlunda ut hade jag till och med kunnat tänka mig att låta den bli min hemstad. Oftast när jag befinner mig i staden har jag stunder mellan möten eller i väntan på tåget hem då jag har möjlighet att upptäcka och utforska. På så vis har jag lärt känna mer och mer av staden och hittat många favoritplatser. Däremot är det ytterst sällan jag varit där som turist och med möjlighet att strosa bäst jag vill.


Eftersom barnen aldrig besök Stockholm tidigare promenerade vi förbi riksdag, slott och i Gamla staden för att de skulle ha sett hur där ser ut.Vi hann också med att fara kors och tvärs med tunnelbanan och har nu koll på flera fina parker som jag tidigare inte kände till. Barnen var till en början inte helt imponerade av de historiska platserna vi besökte. Istället var de betydligt mer imponerade av shoppingutbudet Stockholm erbjuder. Detta trots att vi inte ens hade tid att besöka Söder där alla mina favoritbutiker finns. Nåväl Stockholm finns kvar och nästa gång har jag förhoppningsvis möjlighet att presentera barnen för min favoritstadsdel.


Även om barnen inledningsvis inte var helt imponerade av en historisk promenad så konstaterade de tämligen snart att Gamla stan är riktigt mysigt och trevligt. När det dessutom fanns glass att tillgå var betyget toppenbra! Vi tittade på slottet och jag insåg att sist gång jag var där faktiskt var när jag var på skolresa i sexan 1992. Jag har visserligen passerat flera gånger sedan dess men inte stannat och tittat ordentligt.


Vi hann inte besöka Livrustkammaren den här gången så det står på listan till nästa gång kidsen följer med till Stockholm. Den här gången var det dock fullt tillräckligt att strosa runt och njuta av att det plötsligt var sommar och grönt. Stockholm visade sig verkligen från sin bästa sida. Märkligt hur jag sällan tänker på vilken vacker stad Stockholm är. Ofta har jag bråttom mellan mina olika möten och susar genom staden med raska steg och med tunnelbanans hjälp. Då hinner en inte riktigt stanna upp och titta ordentligt.


Märkligt nog är det sällan vår eller sommar när jag befinner mig i huvudstaden. Borde nog se till att besöka staden oftare under denna tid, det är ju då det är som allra vackrast. Alltså en anledning att snart åka tillbaka igen.

1 kommentar:

Hedda sa...

Åå, jag ser fram emot att åka till Stockholm i juli :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...