söndag 7 januari 2018

Den bästa klänningen

Jag har en förkärlek för tjusiga klänningar vilket har resulterat i att jag har tämligen många. Flera av mina fina klänningar hänger framme på en klädstång så jag kan se dem och njuta av dem varje dag. Trots alla dessa klänningar så finns det en som sticker ut. Inte för att det är den tjusigaste klänningen eller ens för att den sär särskilt ovanlig. Däremot är den speciell på så vis att den alltid är rätt. Om jag är stressad och inte vet var jag ska ha på mig då är den ständigt mitt säkra val. Den passar i de mesta situationer i vardagen eftersom den kan kläs upp och bli lite mer formell samtidigt som den också funkar med med ett par kängor på hundpromenad i skogen. Tänk att ett reafynd som jag köpte för 100 kronor för fyra år sedan skulle bli mitt mest använda plagg. Jag brukar alltid tänka på det här med kläders ekonomi (länk) det vill säga vad kostar varje användning av ett plagg. Skulle jag köpa en klänning för 1000 kronor och använda den en enda gång då blir klänningens pris per tillfälle just 1000 kronor. Använder jag den två gånger blir klänningens pris per tillfälle istället 500 kronor. Ju oftare ett plagg används desto lägre blir kostnaden per gång. För min bästa klänning ligger priset per tillfälle nu på någon krona skulle jag gissa eftersom jag haft den i dryga fyra år och använder den väldigt ofta. Konstaterar att även om jag köpt klänningen till dess fullpris på 1100 kronor då hade priset per användning fortfarande varit väldigt lågt.


Här har jag matchar klänningen med en kofta som jag köpt på Tradera i våras för endast tio kronor. Är fånigt förtjust i midjekorta koftor som passar till både klänning och kjol. Tycker att en alltid blir så välklädd med kofta, det gör en outfit mer komplett. Jag har ju en förkärlek för vintage och retro och då är det inte dumt att ha några koftor i sin garderob.

Bilder från Four Fit Challenge hösten 2015
Det jag gillar bäst med min fina denimklänning är att den verkligen passar till det mesta. Bilderna ovan kommer från när Regina och jag testade att göra Four Fit Challenge. Utmaningen gick ut på att under en vecka endast använda sig av fyra plagg och att på något sätt dokumentera detta. När vi summerade vår vecka kom många insikter. Dels att detta troligen är den mest användbara klänningen jag äger, men också att en egentligen har alldeles för mycket kläder. Det skulle verkligen gå att klara sig med en betydligt mindre garderob.

Bilder från våren 2014

Redan när min klänning var ett ganska nytt tillskott i garderoben skrev jag om dess förträfflighet och hur den enkelt kunde stylas på flera olika sätt. Då hade jag ingen aning om att klänningen skulle vara lika uppskattad fyra år senare. Trots att den verkligen är använd mycket under åren som har gått är den inte det minsta sliten. Bara att tvätta och hänga upp den eftersom den inte ens behöver strykas. Måste säga att jag gillar kombinationen att den håller hög kvalitet plus att jag slipper att stryka. Just det där med strykningen är annars något jag lätt hamnar efter med.






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...