tisdag 6 november 2018

Sensommardagar

När jag nu i november blickar tillbaka till augusti känns det nästan märkligt att jag då tyckte det var kallt och började bli mörkt. Fast det är väl så att även om förändringen från ljusa nätter till mörka kommer smygande så är det först i augusti som en blir riktigt medveten. Nu när jag precis kommit hem från Namibia där det grönskar och är varmt då känns sommaren inte så långt borta som den gjorde innan.

Solnedgång i Saltkällan

Det var lite märkligt när augusti bjöd på lite mer normalt sommarväder. Jag hade ju vant mig vid ständigt soliga och varma dagar och känslan av att bo vid medelhavet. Å andra sidan var det skönt med lite lägre temperaturer och möjligheten att faktiskt få något gjort. Samtidigt har jag tränat på att göra just ingenting och att njuta av stunden. Den här sommaren och även augusti bjöd på många vackra solnedgångar och möjligheten att stanna upp en stund och bara vara i nuet.

Ljuvliga sommardagar hemma och på utflykt i närområdet

Tiden passerar så märkligt fort och förste augusti var det precis ett år sedan jag fick nycklarna till det blå huset. Även i augusti tillbringades den mesta av tiden hemma på min härliga altan. Ofta i sällskap med en bok. Den här sommaren tillbringades till största delen hemmavid med kortare utflykter i närområdet. Bohuslän är onekligen vackert oavsett tid på året, men det är märkligt vad hemmablind en så lätt blir.

Skördetider med hjälpredor i trädgården

I augusti flyttade katten Elvis in i blå huset och då kändes det som om huset äntligen blev ett hem. Har varit lite nervös för att flytta honom från storskogen med tanke på trafik och allt sådant. Han verkar dock trivas och ser ut att ha vett på att hålla sig undan bilarna.

Även om det varit en mycket varm och torr sommar då det mesta av min trädgård vissnat bort så har en del växt väldigt bra. Under större delen av sommaren skördade jag flera kilo squash om dagen och har nästan, nästan börjat tröttna på att ha det i maten. Har även haft otroligt mycket björnbär och plommon i min trädgård. Har aldrig haft fruktträd tidigare men alltid känt att det har saknats i trädgården.

Pride, traderafynd, fika och hemmagjord ketchup kan hinnas med på några dagar

I augusti var det pride i Göteborg samtidigt som kulturkalaset pågick. Jag och tjejerna var där eftersom 15åringen skulle uppträda med sitt band från popkollo. Det blev ett riktigt lyckat framträdande och dessutom hann vi med att göra stan ordentligt med både fika och shopping.

Bröllop och skor som matchar himlen
Att få vara gäst på ett bröllop är alltid fint, men att få möjligheten att vara bröllopsfotograf är nervöst. Det var ett enkelt och fint bröllop med fokus på det som är viktigt, själva vigseln. Lite befriande med ett bröllop som inte förlorar sig i alla detaljer runtomkring.

Skördetider, vackra kvällar och ministerbesök
När skolan började för kidsen då återgick vardagen lite mer till det normala. Då var de långa lediga dagarna över. Fast jag fortsatte att prioritera solnedgångar vid havet så ofta som möjligt. Solnedgångarna finns ju kvar även när en inte är ledig. Kanske är det då en behöver den stunden som mest. Konstaterar att vissa dagar blir lite märkliga. Att en dag kan börja med att skicka iväg barnen till skolan, ha en minister på besök mitt i valrörelsen och sedan plocka plommon om kvällen för att kunna koka sylt. Vitt skilda sysslor men alla viktiga på sitt sätt.

Loppisfynd, rosor och promenader längs älven
Något jag verkligen saknat sedan jag flyttade från Hult är min rosenträdgård. Det har varit svårt att komma igång med arbetet i trädgården. Vart ska en börja? I vilket hörn och med vad? När jag till sist köpte in de första rosorna och bar runt dem i trädgården då var placeringen given. Nu börjar en ny rosenträdgård så sakta att växa fram och jag ser fram emot nästa säsong.

Kaffe på altanen, brunch och födelsedag
Augusti var en härlig månad som slutade fint som alltid. Jag fyller år den siste i månaden vilket gör att augusti alltid får ett fint avslut. Dessutom blev det en dag då jag och kidsen hängde i Göteborg då yngsta dottern var på audition för en film. Om några veckor väntar inspelning och det är verkligen spännande.

Tycker så mycket om att sammanställa varje månad i bild och text. Så lätt att en glömmer alla de där fina små stunderna som varje månad innehåller.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...