onsdag 27 november 2013

Pyssel med hyacinter

Att vara ensam hemma i Hult tycks vara riktigt bra, sällan hinner jag så mycket som när jag grejar hemma i min egen takt. Många dåliga samveten har sorterats undan och det känns alltid bra. Jag har lovat mig själv att bli bättre på att prioritera sådant som jag tycker är roligt. Av samma anledning har jag därför passat på att göra lite adventspyssel.


Jag samlar på alla möjliga bra-att-ha-saker vilket tenderar att skapa kaos i mitt arbetsrum men är väldigt bra när jag blir sugen på att pyssla.


De senaste åren har jag arrangerat julens hyacinter på samma sätt och kände i år att jag vill ha något annat. I mina gömmor hade jag konservburkar, presentpapper, kanel, snören och någon form av dekorationsbös. Dekorationsböset är det där vita i bild som spretar åt alla håll. Har inte en aning om vad det kallas och då är bös ett bra ord! Böset inköptes för några år sedan till att pryda just arrangemang med hyacinter och det sparas sedan i en låda under resten av året för att kunna användas igen.


 När hyacinterna gjort sitt sparar jag dem till våren och planterar ut dem i trädgården. De tittar snällt upp år efter år och för varje år som går blir det fler hyacinter i min trädgård.

10 kommentarer:

Anna sa...

Fint blev det!
BÔS...Hahaha:) Jag och en väninna diskutterade ordet bôs och lô en gång i ungdomen - och vad det var för skillnad egentligen. Japp, det var några glas vin inblandade när vi funderade:) Vi konstaterade att bôs är STÖRRE än lô, så det du använt är säkert lô:)
Kram Anna

Hannis sa...

Tjusigt!
Och återbruk på ett av de bästa sätten.
Det är bra att prioritera det roliga i livet, då fyller man på energi.

Vilken bra beskrivning på det där med att inte vilja fira jul. Att livet gått vidare fast utan den man saknar. Det är precis så det känns.
Tack för dina kloka ord!
Kram Hannis

Min Lilla Kokvrå sa...

Tänk vad fint man kan göra av gamla konservburkar, spillbitar av omslagspapper och udda snören och band. Hyacinter är uppskrivet min inköpslista inför helgens adventspyssel, älskar doften av hyacinter, och springer jag på något bös så ska jag köpa även det till mina arrangemang :)

Anonym sa...

Åh,så vackert <3
/Kram

Karoline sa...

Åh vad fint! Jag fullkomligt ÄLSKAR hyacinter!!!!

Rosenhäxan sa...

Hejsan Liza så vackert du gjort med hyacinterna. Konservburkar är min grej oxå. Just till hyacinter o ljus är de så fina. Tack för din rara kommentar. Synd att du bor så långt bort. Hade varit roligt att träffa dig på våran lilla julmarknad på torpet. Ha en vacker 1a advent.
Kram Gittan

Queen of Kammebornia sa...

Så fint! Hyacinter är verkligen ljuvliga! Jag sparar dem också till trädgården. Stor kram till dig!

Huset på Backavägen sa...

Tycker det är så fint med hyacinter och det går att göra så mycket fint pyssel med dom. Jättefint det du gjort. Men jag är tyvärr allergisk... Julstjärnor är inte alls lika roliga dessutom tar jag död på dom väldigt lätt...
Kram Anki

choicesbyannie sa...

Så fint med hyacinterna. och stort tack för påminnelsen om att spara dem. Påminn mig gärna om det efter jul med;)

Tack för söta ord inne hos mig. det värmer i massor.
Krama
Annnie

Emma sa...

Å så fint! Älskar hyacinter men nyser av dom, dock har två stycken fått flytta in ändå:) Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...