onsdag 24 juli 2013

En stunds ensamhet

Ensamhet är en bristvara i Hult vilket faktiskt kan vara lite problematiskt. Jag tycker om att få vara helt själv ibland och jobbar som bäst när huset är tomt på barn, make och gäster. Det som kan vara lite motsägelsefullt är att jag också älskar när huset i Hult är fyllt till brädden av liv och rörelse från just barnen, maken och gästerna. Den här veckan tillbringar vi ute i Grebbestad eftersom barnen och deras kompis går på teaterskola där under två veckor. Teaterskolan drivs av två driftiga tjejer som är sommarlovsentreprenörer och har detta som sitt företag för sommaren. Otroligt bra initiativ tycker jag. Det är nästan sex mil att köra ut till Grebbestad för oss så medan barnen spelar teater får föräldrarna möjlighet till lite egen tid. Igår kunde maken och jag sitta och fika i två timmar helt ostörda och prata om just ingenting. När man är många i familjen hör det inte till vanligheterna att kunna prata så länge utan att någon vill något.


Idag stannade maken hemma vilket innebar att jag fick helt egen tid att förfoga över. Så vad göra på egen hand? Valet var ganska enkelt eftersom ett av mina absoluta favoritcaféer ligger i Grebbestad. Kap Horn är mysigt att besöka när som och har god mat och mysig inredning. Jag åker gärna dit om vinterhalvåret och fikar när det stormar utanför. Höststormar upplevs som allra bäst inomhus vid havet anser jag.


Med en bok som sällskap och god mat så är det synd att klaga på livet. Det är verkligen nödvändigt att ha tid för sig själv och sina egna tankar ibland.


Som ni ser är jag mätt, nöjd och belåten!


När så barnen är klara för dagen väntar nya utflykter. Vi har haft picknick med fantastisk utsikt varje dag och dessutom kunnat njuta av salta bad. Idag hittade vi en otroligt vacker liten strand som få verkar hitta till. Nu hoppas vi bara på att åskan skall dra vidare så vi får en stund på stranden även imorgon.


14 kommentarer:

Fröken Tindra sa...

Jag tror minsann att det var åskan hos er jag sett i kväll norr över! Hoppas att ni blir av med den tills i morgon. Själv skall jag norrut då och hoppas slippa den. =0)
Visst är det härligt att vara helt ensam ibland. Jag har passat på att inte åka med Mannen i mitt liv ut i båten utan stannat hemma och njutit för mig själv. Gôtt!
Ha en bra torsdag!
Kram!

Hannis sa...

Egentid är viktigt!
Att kunna sortera tankar i lugn och ro eller bara hänga en stund med sig själv.
Ser ut som ett mysigt ställe.
Gillar bordet!

Kram Hannis

Christina sa...

Vilket mysigt café! Fint med en dörr som bordsskiva och vilken fin väska som står på stolen! Egentid är härligt! Och familjetid och tid vänner... En mix är nog det bästa, ändå. Sex mil låter långt att köra varje dag, men vad gör man inte för barnen :)
Fin gammeldags foto på dig, vilket redigeringprogram har du använt? Pic, kanske?

Kram Christina

Min Lilla Kokvrå sa...

Jag känner igen mig i det du skriver, att jag vill att huset ska vara fyllt av liv och rörelse men ändå behöver jag få vara för mig själv ibland. Nu under sommaren och semestern när vi i familjen är tillsammans mest hela dagarna brukar jag passa på att tidigt om morgnarna, innan de andra vaknar, ta min yogamatta och smyga mig ut i trädgården för att få vara helt för mig själv, skingra mina tankar och bara va. Det är magiska stunder när jag med alla sinnen upplever hur naturen vaknar till liv, humlor surrar, solen värmer och blommor doftar. Efter en sån start på dagen är jag redo att ta mig an resten av dagen med allt vad det innebär en sån här härlig sommar som vi har.

Hoppas ni får en skön dag på stranden!

Anneli sa...

Mysigt ställe!
Fint hur du beskriver en stormig höstdag där på fiket......

Egentid är viktigt, men det är lika mysigt sen när huset blir fullt av folk igen.

Sommarkram till dig,
Anneli

Anonym sa...

Så mysigt & vilka fina foto...
/Semesterkramar Annmi

Unknown sa...

Att få vara ensam är jag inte bortskämd med nu för tiden. Det händer faktiskt inte ofta men när det händer är det så fantastiskt skönt. Jag kan längta efter att få vara ensam, innerst inne är jag nog lite av en ensamvarg...
Kram

VisaLiza sa...

Hoppas du klarade dig undan åskan, det mullrade lite igår men det var snabbt övergående. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Det är verkligen ett riktigt mysigt ställe. Har massor av bilder därifrån så jag får nog göra en ordentlig presentation framöver. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Gillar det där med dörren som bord. En idé som jag tänker använda mig av när vårt uterum blir klart. Det har onekligen varit en bit att köra men så har det också varit värt det. Redigeringsprogrammet jag använder är detta http://pixlr.com/express/ KRamar Liza

VisaLiza sa...

Å så mysigt det låter med yoga i trädgården, tror jag måste testa det. Önskar bara att vi inte hade fullt så mycket insyn i trädgården här i Hult. Liza

VisaLiza sa...

Man behöver tiden för sig själv för att kunna uppskatta när huset är fyllt med liv och rörelse. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen en mysig plats. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja tänk jag hade aldrig trott att jag skulle se ensamhet som lyx! Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...