torsdag 26 december 2013

Annandagsbrunch

Brunch med pannkakor och goda tillbehör har det bjudits på i Hult idag. Våra gäster anlände strax efter klockan tio och sedan lagade vi brunch tillsammans. Jag gillar det där med att maten inte måste vara klar när gästerna anländer utan att man istället kan laga maten tillsammans.


Två av tonåringarna hjälpte till i köket tillsammans med oss vuxna medan resten av gänget ägnade sig åt lek. Två sorters våfflor gräddades i köket en helt vanlig sort och en lite mer ovanlig med smak och färg av rödbeta.

 Rödbeta är en alldeles förträfflig smaksättning på våfflor och dessutom ger det en vacker färg. Lite lustigt att vi lyckades färgmatcha slickepott och smet, hör inte till vanligheterna.


En brunch bör enligt mig innehålla mycket att välja mellan. Idag var våfflorna basen och sedan kunde man välja vilken topping man ville. Det fanns både lite mer matigt och sött. Var och en fick välja själva och det är också bra.


Min våffla toppades med gräddfil, rökt lax, röd lök och tångcaviar. Tonåringarna var lite mer kreativa och toppade med grädde, sylt och bacon! Lite fundersam på den kombinationen måste jag säga.


En liten glimt från vårt kök också. Vi längtar så efter att renovera köket vilket är tänkt att bli det stora projektet för 2014. För några veckor sedan gjorde vi en liten ommöblering som dock lyfte hela köket. Vi tog bort ett bord vi haft vid fönstret och satte istället ett skåp på en annan väg och lade även till en tallrikshylla. Skåpet har återkommit i min ägo alldeles nyss vilket jag är glad över. Mamma köpte det på loppis när jag var bebis och målade det vitt. Det var en perfekt förvaring förvaring för alla bebiskläder men blått var inte riktigt rätt färg. Senare har skåpet fungerat som förvaring för leksaker och själva skåpdelen är tapetserad på insidan eftersom det under en tid var dockhus. Nåväl nu är skåpet tillbaka hos mig och fungerar som bra förvaring i köket. När köket renoveras kommer dock skåpet att målas blått! Lägg märke till den fina tavlan med cupcakes i tallrikshyllan som ena barnet målat till mig. Riktigt tjusig och cupcakes passar onekligen bra i ett kök.

1 kommentar:

choicesbyannie sa...

Mums för Våfflor;) Ser smaskigt ut tycker jag.
Önskar dig en fin kväll
Kram
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...