onsdag 17 juli 2013

Ni kan inte skrämma mig att vara tyst!

Egentligen hade jag tänkt mig ett soligt och trevligt inlägg denna förmiddag men det känns som att dagen kräver en allvarligare ton. För en tid sedan skrev jag ett inlägg som handlade om jag var tvungen att fly. Jag ville med detta lyfta fram att människor som flyr inte gör det med lätt hjärta och att det är något svårt att lämna hela sitt liv bakom sig för att bli flykting i ett främmande land. Jag hade väntat mig att jag skulle kunna få en del påhopp av detta. Att vara främlingsfientlig är ju dessvärre rumsrent idag och vi har ett rasistiskt parti i vårt lands riksdag. Istället blev jag positivt överraskad över mina kloka bloggläsare som kom med kloka inlägg och glada tillrop. Det finns hopp om mänskligheten tänker jag och känner mig varm ända in i hjärtat. En enda kommentar kom som menade att invandrade människor skulle vara en annan typ av människor. 

Sedan gick tiden och jag som glömde bort mitt inlägg. Det vill säga tills i förrgår då kommentarerna började ramla in och sedan har fortsatt att komma. Helt uppenbart är att någon form av rasistisk grupp har valt att göra gemensam sak och försöka upplysa mig om att invandring inte är bra. Jag modererar alla kommentarer som är äldre än en vecka vilket jag just nu är tacksam över. För att börja någonstans så publicerar jag inte kommentarer som är anonyma eller som är hotfulla och de senaste två dagarna har jag fått gott om båda sorter. Man måste inte hålla med mig för att kommentera på min blogg däremot förväntar jag mig att man är artig, trevlig och vågar stå för vem man är. Att lämna hotfulla anonyma kommentarer är inte bara otrevligt utan också mycket fegt. 

Någonstans mitt i allt detta är det ändå intressant hur mina åsikter kan provocera människor till den grad att de önskar att jag skall brinna och lida helvetets kval eller att jag skall bli sjuk och få se hur det svenska samhället inte kan hjälpa mig. Om jag har förstått kommentaren rätt är det invandringens fel att sjukvården i Sverige inte fungerar. Här skulle jag kunna göra en lång utläggning om hur skattesystemet fungerar men känner att jag faktiskt inte orkar. För mindre än ett år sedan gjorde jag en gastric bypass som bekostades av skattemedel och samma dag opererade min ena dotter sin käke. För dryga året sedan bröt min man armen och hamnade på sjukhus och under hela mitt liv har min far varit svårt sjuk. Genom allt detta kan jag konstatera att sjukvården i vårt land är helt fantastisk. Visserligen kändes det svårt när jag förra sommaren fick vänta två månader på att komma till bröstkliniken och undersöka knölen jag hittat i mitt ena bröst. Det håller jag med om att det är under all kritik. Däremot är det tydligt att det handlar om personalresurser under sommaren. Ge sjuksyrrorna det de vill ha i lön så är det garanterat lättare att hitta sommarpersonal. 

Det här är inte en politisk blogg även om jag som driver bloggen faktiskt är politiker. Däremot är bloggen min och en plats där jag skriver det jag vill skriva. Oftast vill jag skriva om huset där jag bor eller kanske om vintage och retrokläder. Ibland vill jag skriva om politik och den som inte håller med om det jag skriver får hemskt gärna kommentera så länge som tonen är trevlig och saklig. Är man osäker på hur detta fungerar kan man läsa Regina Johanssons artikel Diskutera snyggt i nätmagasinet Livåleva. De senaste dagarna har fått mig att inse hur viktigt det är att lyfta fram frågor i ljuset. Om ni som är hotfulla tror att ni har skrämt mig till tystnad så tror ni fel!

Jag heter Liza Kettil och jag tänker aldrig vara tyst för att någon annan tycker det!

21 kommentarer:

Diana sa...

Men fy vad trist!!
Jag har fått en riktigt elak kommentar i min blogg under hela denna tiden jag hållit på. Det är jag tacksam för.

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Ja men testa att göra saften:) Hoppas du kommer gilla den:) Haha ibland fastnar man för vissa smaker i perioder:)
kram

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Hade jag fått elaka kommentarer hade jag blivit helt knäckt!

Rebecka sa...

Varför har människor tappat förmågan att diskutera utan personangrepp och utan att gömmas sig? Det är bara rädda människor som inte säger vad de menar utan som gömmer sig bakom en anonym avsändare.

Emma sa...

Hej! Jag kommenterade igår på det inlägget du pratar om. Anonymt, då jag inte har ett google-konto eller liknande. Vet inte om det är min kommentar du pratar om. Men det jag skrev skrev jag snyggt, trevligt, artigt och sakligt. Jag förstår till fullo att din blogg inte är politisk, men om du publicerar dina åsikter i den offentliga sfären, får du räkna med att folk har synpunkter och kommentarer.(skrivna på ett trevligt och respektfullt sätt givetvis) På samma sätt som att alla får acceptera att vi lever i en demokrati där folk har olika åsikter. Mao inte se ner på folk för deras åsikter skiljer sig från dina. Vilket du själv gör genom att anklaga SD för att vara ett rasistiskt parti.


Jag har läst din väldigt trevliga blogg en längre tid, men har hittills inte kommenterat. Blev väldigt besviken av det jag läste ovan. Vet inte om min kommentar tillhörde gruppen du kallade "rasistisk", men att jag har synpunkter på hur invandringen påverkar ekonomin har inget som helst med rasism att göra. Jag tar väldigt illa vid mig av din anklagelse.

Ha en trevlig dag!

Hannis sa...

Ja, vad ska man säga som inte redan har blivit sagt när det gäller invandrarfrågor och det som kan ses som för eller emot.
Det som kanske är mest tragiskt är att människor ibland tar till argument som inte är verklighetsförankrade. Och att dom dessutom gör det anonymt.

Som min stora favorit sa:
Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet,
utan de goda människornas tystnad.
Så stå på dig!

Kram Hannis

Anonym sa...

Tråkigt med dessa Anonyma påhopp...
Måste säga att jag gillar din "Girlpower" Bravo var inte tyst!

//Kramar Annmi

VisaLiza sa...

Skönt att inte vara värre drabbad!

VisaLiza sa...

Det skall jag göra :)

VisaLiza sa...

Förstår hur du tänker och tidigare hade jag också blivit det. Nu blir jag förbannad och ryter ifrån istället!

VisaLiza sa...

Kan bara hålla med!

VisaLiza sa...

Vad skönt att du liksom jag anser att man måste vara trevlig och respektfull när man kommenterar på nätet. Nu vet jag inte vilken av de 113 kommentarer som kommit de senaste dagarna som var just din. Flera av kommentarerna var sakligt argumenterande men jag valde att inte publicera dem eftersom de var just anonyma.

Självklart förstår jag att det kan bli både diskussion och debatt när man skickar ut sina tankar i cyberspace. Jag tycker om att argumentera. Det som gör mig arg är när människor väljer att bli hotfulla och respektlösa när de möter åsikter som skiljer sig från deras egna. Tycker det är jättebra att du väljer att kommentera igen och visa att man kan ha olika åsikter och ändå föra en respektfull diskussion. Om du väljer att känna dig anklagad av mitt inlägg så är det din fulla rätt.

Jag grundar min åsikt om att Sd är ett främlingsfientligt och rasistisk parti i att jag under många år har följt deras utveckling och läst deras partiprogram. Ser också hur lokala företrädare där jag bor i diskussioner på Fb menar att endast homogenasamhällen kan överleva och att muslimer inte kan vara demokrater på grund av att de är just muslimer. Att vilja diskutera invandringen är däremot inte det samma som att vara rasist. Jag tror att frågan om invandring i likhet med alla andra frågor mår gott av att diskuteras. Allting kan alltid utvecklas och jag har ännu inte stött på en fråga som inte tål att diskuteras.

Tack för att du tar dig tiden för ett sakligt samtal, vänligen Liza

VisaLiza sa...

Tänkte på just de citatet i morse när jag bestämde mig för att inte vara tyst och bara ignorera alla otrevliga kommentarer. När min man blev hotad på grund av ett blogginlägg för två år sedan då bad jag honom att backa och lät mig skrämmas till tystnad. Ångrar att jag inte då var stark nog att stå på mig och låta honom stå upp för det han tror på. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Jag lovar att jag inte skall vara tyst! Tack för ditt stöd, Kramar Liza

Anonym sa...

Jag tycker att det är så bra att du gör det. Kan du inte skriva ett inlägg om hur du tänker för att bli sådan?

Jag menar, hur boostar du dig själv för att inte bli nedslagen av elaka kommentarer? Vad använder du för mental taktik för att stå stark?

/ nyfiken i en strut :) Camilla

http://finest.se/ptcamilla

Rapport till Vänfors sa...

Tack Liza för ditt mod och din kraft. Så viktigt i dagar som dessa att människor inte skräms till tystnad och foglighet. Stor kram till dig från mig :)
Annika

VisaLiza sa...

Det gör jag gärna Camilla! Kanske kan det bli en passande krönika på Livåleva. Liza

VisaLiza sa...

Håller verkligen med dig. Man får aldrig skrämmas till tystnad! Kramar Liza

Prinsessorna på Bellevue sa...

Alla behöver inte tycka lika, dock ogillar jag starkt fula påhopp och hot. Jag beundrar ditt mod! Stå på dig Liza!

Stoor kraam
Petronella

VisaLiza sa...

Tack snälla! Precis så är det att så länge som det finns människor kommer människor att tycka olika. Det behöver dock inte vara någon anledning till att bli otrevlig. Kramar Liza

Jeppe sa...

Hej!
Jag skrev en icke-anonym kommentar till "Om jag var tvungen att fly!"-inlägget.
Skrev senare också ett SVAR, PÅ DITT SVAR - inte anonymt, inte hotfullt - vilket du inte publicerade.

Jag förstår att DU väljer vad du vill ha i din blogg, men eftersom du påstod att min kommentar innehöll fördomar, måste jag bara få svara...?
Hade ett längre svar, men kortar ner nu, eftersom det inte är riktigt rätt forum;

Det fanns inte någon fördom alls i min kommentar.
Allt är upplevda erfarenheter, bl.a. efter att ha varit verksam på Rosengård (mestadels Herrgården) i 20 år nu.

Där har jag bl.a. tagit del av kvinnors berättelser och deras bedrövelse över att de inte kan/vågar göra något åt sin situation i hemmet.
Tyvärr har jag också tagit del av BARNS uppmaningar till mig, ATT JAG SKA LYDA DEM, eller ATT JAG SKA BRINNA I ELDEN, FÖR ATT JAG INTE ÄR BEKÄNNARE AV DERAS RELIGION.
Sistnämnda inte ofta, men de gånger det händer är för mycket!
Barn är BARN och jag känner dem rätt väl och anklagar inte DEM (ngn slags vuxenpåverkan bakom).

Jag tycker det är ganska viktigt att man, som demokratisk invånare - "svensk-svensk" som "invandrar-svensk" - i Sverige, VÅGAR ha ÖPPET SINNE och inse att det KAN komma en problematik ur att en del (EN DEL, INTE ALLA) människor som kommer hit, faktiskt har sin RELIGION som det VIKTIGASTE - FÖRE t.ex. det öppna samhället, arbete, andra människor, sig själv, lagar, andra religioner, etc...

/Jeppe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...