onsdag 2 juli 2014

Sommarsemla

Något som smakar ljuvligt gott och passar utmärkt att äta just nu är sommarsemlor. Själva semlan som koncept är ju egentligen väldigt smart så varför inte utnyttja den lite oftare? Bulle, fyllning och grädde kan som inte bli fel. När jag bakar semlebullar har jag mycket kardemumma i eftersom det passar så bra med mandelmassan. Till sommarsemlan ersätter jag dock kardemumman med vanilj istället.


Den här sommarsemlan fylldes med hemmagjord lemoncurd, jordgubbar och grädde. Just kombinationen av lemoncurd och jordgubbar är fantastiskt fin. Båda är lite syrliga men balanserar varandra fint ändå. Jag tycker att när det är grädde med i ett bakverk så krävs det något som bryter av lite och det gör både lemoncurd och jordgubbar.


Semlorna serverades med en lite extra jordgubbar och den fina rosen Katharina Zeimet som just nu blommar så fint i rosenträdgården. Bilden ovan är tagen på ena trappsteget från rosenträdgården. Fint med fat och semla mot det hårda betongsteget tänkte jag mig. Vad jag inte förutsåg men borde ha kunnat tänka på var det som hände sekunden efter att bilden togs. Först kom katten Elvis farande och hoppade över både semlan och mig. Efter Elvis kom hunden Ida i full fart vilket resulterade i att fatet for åt ett håll, semlan åt ett annat och hunden täcktes av jordgubbar och grädde! Det går vilt till här i Hult!

4 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Å hjälp vad gott, ser riktigt vacker ut dessutom! kram Mia

Hannis sa...

Låter som något jag gladeligen skulle glufsa i mig=))
Skrattar åt hunden och katten, livet med djur, underbart!

Kram Hannis

Christina sa...

Mmm, ser delikat ut!
Kram Christina

MittLjuvaHem sa...

Mums!! Måste ju testa!

Man kan verkligen se det du beskriver med katten och hunden som far runt, haha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...