måndag 20 februari 2017

Första sådden

Sedan länge har jag haft den här dagen markerad i min kalender. Den här måndagen fanns det nämligen några timmar till övers som noga intecknats för att göra årets första sådd. Till skillnad mot tidigare år sådde jag inte allt på en gång. Även om det är mycket som skall förkultiveras behöver inte allt sås samtidigt. Dels behöver olika plantor olika lång tid på sig och dessutom blir det tämligen lätt ett övermäktigt projekt att så allt på en gång.

Rönnspirea i min trädgård

Innan jag tog tag i projektet att så tog jag ett varv i trädgården. Det var en grå februarieftermiddag som dessutom bjöd på lite duggregn. Det var inte särskilt kallt vilket gjorde det behagligt att gå runt bland mina odlingslådor samt att titta till växthuset. När det var dags att åter gå in upptäckte jag att trädgården faktiskt har börjat grönska. Rönnspirean är i år precis som alla andra år det första att åter vakna till liv. Onekligen passande att påbörja årets odlingar samma dag som jag upptäcker att trädgården vaknar upp.

Gurka från en annan säsong

Jag lär mig lite mer från år till år och det gör arbetet lättare för varje säsong. I förra veckan köpte jag ett miniväxthus som nu står i biblioteket. Egentligen är det avsett för en balkong men jag köpte ett redan förra året för att få bättre ordning bland mina plantor. Istället för att fylla upp alla fönster i huset i Hult har jag nu allt samlat på höjden i två växthus i biblioteket. Betydligt enklare att hantera än det kaos det tidigare var.

Årets sådd är inte särskilt spännande än så länge, men snart kommer det att spira likt tidigare säsonger.

Nu återstår bara väntan och förväntan, älskar att se när det första gröna tittar upp. Det är verkligen smått fantastiskt att kunna starta odlingen långt innan det är varmt nog ute. Om våren skulle dröja gör det inte något eftersom det redan gror och grönskar i mitt bibliotek.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...