måndag 25 juli 2011

Många tankar

Igår samlades vi i Uddevalla, för att minnas, prata och bara vara. Kenneth G Forslund och Shaniaz Hama Ali höll fina tal och lyckades sätta ord på måna av de känslor som funnits under de senaste dagarna. Det var skönt att träffa andra och prata om det som skett istället för att sitta vid datorn och se den ena rubriken värre än den andra. Vi pratade om hur vi glömt bort att det faktiskt i många delar av världen är farligt att vara politiskt engagerad, vi är så vana vid vår demokrati och öppna samhälle att vi tar det för givet. Visserligen har det förekommit politiska mord i Sverige, men då har det varit ministrar inte ungdomar.

Jag har läst flera bloggar de senaste dagarna, vissa som nästan tar andan ur mig. Prableen Kaur var på Utöya och beskriver det som hände. Det är egentligen ett inlägg alldeles för hemskt att läsa men jag gör det trots allt. Jag försöker förstå att det som skett verkligen har skett, att det är verkligt att en människa kan vara så fylld av hat och genomföra en så helt igenom ond handling. Inlägget hittar du HÄR!

Anders Lindberg, svensk socialdemokrat skriver: Vi bör hedra dem som dog i terroristattacken genom att förändra det politiska klimat som gjorde hatet möjligt. Jag tror han har helt rätt. Vi måste gå vidare och varje dag stå upp och bestämt visa motstånd mot de politiska rörelser som drivs av hat. Samtidigt som jag skriver hör jag hur mina barn leker utanför och inser hur vår familj omfattas av hatet som finns i partier som Sverigedemokraterna. Vår familj vars rötter finns i Sverige och Finland såväl som Turkiet och Syrien. Då blir det personligt, då blir det skrämmande verkligt att det faktiskt finns människor som riktar sitt hat mot barn.




Kenneth G Forslund

Shaniaz Hama Ali

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...