tisdag 6 december 2011

Vad är något värt?

Idag ska vi ha värdering på vårt hus vilket onekligen är något mycket märkligt. Det skall komma hem en främmande människa till vårt hem och tala om vad vårt hem är värt. Hur kan man värdera ett hem utan att veta om vi trivs där vi bor, är vi lyckliga här, räcker ytorna till för det vi vill göra? Fast sådant har inte någon betydelse för en värdering även om det har betydelse för oss som bor här. Det som istället har betydelse är husets tillstånd samt läget i förhållande till resten av världen. Återigen något märkligt! Ett attraktiv läge är ett läge nära havet eller ett läge nära en stor stad som Göteborg. Det som gör Hult attraktivt för mig är den oändliga skogen, närheten till fina sjöar, bra svamp- och bärmarker. Avståndet till det mesta är lagom. På femton minuter når jag Munkedal och lägger jag till ytterligare en dryg timme så är jag i Göteborg. Jag har närheten till kusten och nära till Norge med allt som finns där. Läget kunde nästan inte vara bättre. Skulle jag ändra på något så skulle jag flytta huset en bit från vägen eftersom det ligger precis intill en korsning. Fast när huset en gång byggdes var läget precis intill vägen mycket strategiskt. När huset en gång byggdes var det en affär som låg mitt i byn precis vid vägen. Ett läge där alla hade nära att handla.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...