söndag 14 december 2014

Granna granar

För knappt en månad sedan tog jag in en liten adventsgran och ställde på mageln i hallen. Det visade sig att jag glömt att tala om för övriga familjen hur mycket vatten den behövde så när jag kom hem hade den åkt ut eftersom den barrade så. Det är förvånande hur mycket vatten även en liten gran behöver för att må gott. Det får mig att fundera på om det varit helt klokt att ta ner så många granar i trädgården. Tänk om vi istället för gräsmatta får en lermatta nu? Nåväl det blir ett senare problem om det skulle bli så. Igår gick jag ut i trädgården för att hämta in en ny adventsgran och insåg att vi har väldigt många små minigranar i utkanten av trädgården. Eftersom det inte är tänkt att växa gran där då passade det ju bra att dra upp ett gäng små granar och ta med in.


Den nya adventsgranen är inte längre den minsta granen i Hult


Först visste jag inte riktigt hur jag skulle plantera alla minigranarna. Så kom jag att tänka på att jag förra året satte hyacinter i konservburkar och sedan slog in dem i papper och satte snöre runt. Även i år har jag samlat på mig konservburkar för att kunna göra fina hyacintkrukor. Några burkar användes till det ändamålet medan resten fick bli grankrukor.


Enkelt och fint!

Några av krukorna slogs in i presentpapper. Just detta köpte jag till dotterns student och jag gillar vintagestilen på pappret. Att använda konservburkar är ju återbruk vilket jag gillar. Om en vill återbruka än mer kan burkarna även slås in i tidningspapper. När vi gjorde klart ena tösens rum nu i helgen då fick vi lite tapetrester som även det visade sig bli riktigt fint att slå in burkarna i. Nackdelen med att komma på något som är enkelt och roligt är att en riskerar att göra många. Nu har vi nog minst en minigran i varje rum här i huset i Hult. Dessutom har jag fler på lager att ge bort som present.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint med minigranar. Kram Bosse

Anna/notonmusic sa...

Väldigt fint med minigranarna. Och vilken fin idé att klä in burkarna i papper. Nästan som små presenter :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...