tisdag 2 december 2014

Vinter i Hult

Med december kom också frost och vinter till Hult. Jag gillar den där lite kalla luften som biter tag i kinderna och skapar en ordentlig kontrast mellan ute och inne. Även om vintern inte är min favorit årstid är jag trots allt glad att den kom till slut. För att våren skall komma åter krävs det först en vinter.


Prydnadskålen är nästan som vackrast när den är skrudad i frost.


I rosenträdgården finns det fortfarande rosenblad kvar på flera av rosorna. 
Däremot är det bara New Dawn som fortsatt blommar.


Kärleksört med frost


De japanska lyktorna blir så vackra när de förvandlas från orange lyktor till tunna bollar av nät.


New Dawn blommar som sagt envist vidare men jag tänker att nu är det nog slut för i år. Egentligen är det något mycket märkligt att rosenträdgården har blommat hela november ut.


Ida är som alltid min trogna följeslagare i trädgården. Till skillnad från mig älskar hon kylan och allra helst när det är snö. Hennes lycka är total när det finns snö att rusa runt i och rulla sig i. Märkligt det där med hur någon annans glädje kan förändra de egna känslorna. Ida älskar vintern och får mig att tycka att den är nog ganska acceptabel trots allt.

Tack för alla fina krya på mig hälsningar. Är fortsatt sjuk och låter mig för en gångs skull dra ner på tempot lite. Är dock på bättringsvägen och känner mig inte lika ynklig längre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade också en hund som älskade snö.
November var extra märklig i år när det gäller rosorna.
Du har rätt. Det krävs vinter för att bli vår. Kontrasten mellan inne och ute gillar jag också. Till jul vill jag ha vitt men ingen storm. Bra att du är på bättringsvägen. Kram Bosse

Anna/notonmusic sa...

Vilka fina bilder på de huttrande växterna, eller om de kans (f)ryser av välbehag och gör Ida sällskap :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...