torsdag 10 november 2011

Enklare tillvaro önskas

Att sköta ett hem är inte så enkelt som man skulle kunna tro. För vår del försvåras det dessutom av ständiga renoveringsprojekt som gör att vi inte har några bestående lösningar här hemma. Minns att jag tyckte det var svårt att hinna med allt när jag bodde själv i min lilla etta med katten Selmer. Sedan dess har familjen fyllts på med barn och djur och hemmets yta är betydligt större än då. Tänker ibland att familjelivet kanske kräver att en person är hemma på heltid för att sköta all markservice. Att vara hemmafru är dock inte särskilt realistiskt eller för den delen önskvärt. Istället får man förlita sig till tekniken för en enklare tillvaro. Vi har under två månader varit utan diskmaskin och jag kan inte nog beskriva hur skönt det är att åter ha en här hemma. Är så innerligt trött på att diska! Disken efter en familj på fem blir ju dessutom ganska omfattande. Att plocka ur diskmaskinen förut gav nästan en frihetskänsla! Nu har jag äntligen fått tillbaka tid, tid som jag slipper lägga på det tråkigaste jag vet. Tidigare under hösten skaffade vi en annan tidssparare, nämligen en torktumlare. För min del har inte detta varit något prioriterat, man kan ju trots allt inte torktumla allt ändå. Nu förstår jag inte hur vi har kunnat vara utan den! Tänk att slippa hänga alla strumpor det är onekligen en tidsvinst.

Just nu pågår ett projekt här hemma som skulle kunna kallas förenklingsprojektet. Jag försöker förenkla vardagen, hitta tidsvinster (torktumlare och diskmaskin bra exempel på detta) och förändra vår förvaring. När vardagsrummet är klart går vi från tillfälliga lösningar till något permanent över tid och då behöver vi ha tänkt igenom det ordentligt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...