söndag 23 december 2012

Dan före dopparedan

Idag råder full verksamhet i huset i Hult och det känns både mysigt och trevligt. Här bakas, lagas mat, slås in paket och dessutom skall Magda komma på lunch. Jag är visserligen för att inte stressa in julen men de här förberedelserna de är ju roliga! Älskar när det luktar jul i köket och man kan gå och provsmaka allt gott som skall finnas på julbordet. I Hult har vi ett till stora delar vegetariskt julbord och har släppt alla traditionella måsten och valt det som är gott. För de i familjen som äter kött är julskinkan viktig och då ska den vara med, viktigast för mig är långkålen och när Anna var liten ville hon ha grillade majskolvar på julbordet. Julen handlar ju om att umgås och må gott så varför laga konstig mat som ingen egentligen vill äta? När vi hade vårt numera traditionella glöggmys till första advent prövade jag att för första gången koka laktosfri risgrynsgröt vilket visade sig bli riktigt bra. Äntligen kan även jag äta gröt på jul och det är bra. Prövade också att baka glutenfria pepparkakor men där behöver jag nog mer handledning för något blev riktigt tokigt med dem. Nåväl övning ger färdighet! Nu skall jag åter ta tag i julförberedelserna och spela julmusik på hög volym. Än så länge är bara Anna och jag hemma eftersom Raimo och småtrollen är på julkrubba i kyrkan. Lite mysigt att ibland ha egen tid med tonåringen. det händer ju inte så ofta numera eftersom hennes kalender är mer fullbokad än min egen!


Så här fint såg det ut till första advent när vi hade glöggmys i Hult

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...