tisdag 10 mars 2015

Vardagens måsten

Ibland känns det som att det enda jag någonsin hinner med här hemma är att tvätta tvätt, vika tvätt, lägga in tvätt, laga mat och städa upp efter matlagningen. Hur jag än jobbar på känns det som att det är lika mycket att ta tag i nästa dag. Alla de där sakerna som måste göras innan det är möjligt att göra det som är roligt. Efter en dag med allt detta tvättande och vikande brukar jag tänka att jag har röjt undan allt och att morgondagen kommer innebära att jag helt kan ägna mig åt det som är kul. När nästa dag väl infinner sig brukar dock tvättkorgen som genom magi vara helt full med smutsig tvätt och det är bara att börja om igen. Så vad göra när det känns som att jag aldrig lyckas jobba mig genom vardagens måsten? Det är då insikten kommer att en faktiskt inte behöver göra allt det tråkiga innan det roliga tar vid. Jag kan ju faktiskt helt strunta i tvätten och göra något roligt istället. Tvätten finns helt garanterat kvar imorgon men det vackra vädret eller inspirationen är kanske borta då! Det känns nästan lite lättsinnigt att se högen med tvätt och välja att ignorera den. När solen skiner vill jag hellre ägna mig åt att greja i trädgården eller gå på långpromenad med hunden. Idag bestämde jag mig för att idag då ska jag göra precis vad jag har lust med. Så just idag blåste det stormvindar i Hult och efter någon timme vid Netflix kändes det faktiskt riktigt kul att tvätta och vika den där tvätten. Det kändes till och med så pass inspirerande att jag ägnade mig åt att stryka och lyssna på ljudbok. Skillnaden mot igår var att idag var jag inte tvungen att ägna mig åt måsten, idag valde jag själv!

Hunden Ida och jag trotsade blåsten för en liten stund i trädgården trots allt

1 kommentar:

Hannis sa...

Jag skrev om nästan samma sak igår.
Fast det är andra såna där måsten som ska göras som har med boende och sånt att göra.
Då blir jag som en treåring och skriker bara: Nej!

Men nu ska jag göra som du, släppa det ett tag och göra något annat=))
Skönt att kunna välja!
Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...