tisdag 27 december 2016

I väntan på renovering

Ett av projekten för året som kommer är att renovera matrummet. Det kommer att bli en ganska omfattande renovering eftersom fönster och element skall bytas ut. Dessutom skall en altandörr sättas in och rummet behöver nytt golv och tak. Givetvis behövs även lite nya tapeter i rummet vilket innebär att allt blir nytt och inget gammalt blir kvar. Nästan som att bygga ett helt nytt rum helt enkelt.

Matrummet i väntan på renovering

I väntan på renoveringen har rummet gjorts i ordning och känns riktigt mysigt. Den gamla dörren har satts igen och en ny har öppnats upp från köket. Det är verkligen skönt att ha en dörr direkt från köket och slippa gå genom vardagsrummet och hallen för att komma in i matrummet. Efter att den gamla dörren sattes igen känns rummet betydligt mer logiskt och blev enklare att möblera. Även om rummet skall renoveras kommer de gamla möblerna att få flytta tillbaka in så snart allt är klart. Den enda möbeln som är köpt nytillverkad är köksbordet. De övriga möblerna är loppisfynd eller sådant vi fått.

Babyblått är inte riktigt mitt val av färg men under färgen döljer sig ett vackert gammalt skåp

Mitt fina hörnskåp hittade jag på en loppis för över tio år sedan. Jag höll på att gå rakt förbi det på grund av hur gräsligt det var målat. Sedan dess har planen varit att måla om skåpet men det har blivit ett projekt som jag har skjutit på framtiden. Ett tag hade jag inte ens en bra plats för skåpet och tänkte att jag dessvärre skulle behöva göra mig av med det. Nu har det dock sin givna plats i matrummet och när renoveringen drar igång skall jag passa på att måla det grått.

Tavlorna är en blandning av egentillverkning, loppisfynd och nytt

Just nu är en del av matrummets ena vägg en rå brädvägg. För att dölja den fula väggen valde jag att sätta upp en tavellist och ett gäng tavlor. Blev så pass nöjd med resultatet att jag tänker att när rummet väl är klart får både tavlor och list komma upp igen.

Den lilla pallen som granen står på fick jag när jag var ett år så den har hängt med ett tag

Rå brädvägg och tre sorters golv i ett och samma rum! Märkligt hur sådant knappt märks när en stället möbler och en liten gran på plats. Bokhyllan har tidigare stått i köket i många år och innan dess stod den i Reginas kök. När köket renoverades råkade hyllan hamna i matrummet så länge. Det visade sig vara en alldeles utmärkt plats och här kommer den att få stanna. Även den kommer att målas grå eftersom matrummet precis som köket kommer att ha vit pärlspont. Kommer att bli en fin kontrast med det grå mot det vita. I matrummet finns också en stor brun skänk som även den ska målas grå, däremot kommer soffa och bord få vara som de är.

Tavlan i mitten är ett motiv från Kvistrum i Munkedal. Fint med konst där en känner igen sig
Jag är svag för att köpa tavlor på loppisar. Det finns så otroligt mycket spännande berättelser som alla de där tavlorna berättar. Fram tills nu har de flesta av dem blivit stående i ett förråd här hemma i Hult. Nu har dock de flesta av dem fått komma upp sedan vi gjorde i ordning ett hörn i vardagsrummet och plats i matrummet.

Dukat för julaftonsmiddag
När bordet dukades fint till jul och i skenet från de levande ljusen då spelade det inte någon roll att rummet ännu inte är renoverat. Då var det ett mysigt och fint rum oavsett brädvägg och allt annat som är lite galet i rummet. Det är egentligen inte mycket som krävs för att ett rum skall upplevas som mysigt och fint trots att det i själva verket är ett ganska sjavigt rum.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...