onsdag 4 april 2012

Gamlestadens hemligheter

Vad kan det finnas för hemligheter i Gamlestaden? Under våren skriver vi, dvs mitt masterprogram Kulturarv och Modernitet (KoM) en antologi om stadsdelen Gamlestaden i Göteborg. Detta har inneburit att jag har märkt att många människor i min närhet har kopplingar till just Gamlestaden. Flera av mina vänner här i Munkedal har till och med bott där under längre eller kortare period i deras liv. Kanske finns det någon naturlig koppling mellan Gamlestaden och Munkedal eller är det bara slumpen som gjort att de har hamnat just här? Intressant är det i vilket fall. Det är också spännande och se i vilka olika riktningar projekten tar oss i klassen. Några har fokuserat på medeltiden medan andra intresserar sig för vår nutid. Själv fokuserar jag på Gamlestaden under 1970-talet och 1980-talet och människor som bodde där då. Till skillnad från många andra stadsdelar revs det inte särskilt mycket i Gamlestaden. Det positiva med detta är att mycket av den gamla bebyggelsen finns bevarad, samtidigt innebar det att Gamlestaden blev en stadsdel med låg boendestandard och bostäder i stort behov av renovering. Att inte riva kom att prägla stadsdelen och människorna som bodde där. Allt detta och lite till finns att läsa om på vår nystartade blogg Gamlestadens hemligheter, länk till bloggen hittar du HÄR!

Gamlestaden i Göteborg

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...