onsdag 10 juli 2013

Plymspirea

Trädgården här i Hult har sedan vi köpte huset varit allt annat än uppstyrd. Fast även i kaoset finns det ljusglimtar att njuta av och vara stolt över. Jag har ju tidigare ondgjort mig över rönnspirean (läs helvetesspirean) som täckte större delen av trädgården. Det är alltid lätt att fastna i det som är negativt istället för att se till det som är positivt. Något som alltid varit både vackert och imponerande i Hult är vår häck av plymspirea. Nu är den nästintill överblommad men den är vacker resten av sommaren ändå.


Till vintern vissnar hela häcken ner, vilket nästan känns lite märkligt med tanke på hur stor och fin den är. Tänk vilken växtkraft den har som klarar att bli så hög och fin varje år.


Det som är lite häftigt är att blommorna har en glow in the dark effekt och det är nästan magiskt att gå ut om natten när de blommar. Mycket vackert men dessvärre helt omöjligt att fånga på bild.


Även intill rosenträdgården står en stor och fin plymspirea fast den får stå ensam istället för i sällskap som här. När gårdsplanen grävdes om passade vi också på att flytta en plymspirea därifrån för att sätta på annat ställe. Det är verkligen en tacksam växt att ha i trädgården eftersom den växer och blir stor och fin men kräver inte alls något arbete. Spirea tycks vara en växt som trivs i Hult och jag tänkar att det är bättre att jobba med förutsättningarna än mot dem. Således inhandlades två nya spireasorter förra sommaren som även de tycks trivas riktigt bra.

12 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Rönnspireor har vi nu i trädgården och de sprider sig... så jag förstår om de kan bli ett rent helvete. Plymspireor vill Chris ha så vi får se i den nya trädgården. Kram.

Diana sa...

Mamma brukar ibland ondgöra sig över sina spireor i kollon, men sen är de jäkla bra insynsskydd med...

Prinsessorna på Bellevue sa...

Är det så den heter? Har sett den i flera trädgårdar och tycker den är så vacker! Fast om de sprider sig fruktansvärt mycket förstår jag att det kan bli lite jobbigt! Vacker klänning!

Kraam
Petronella

Hannis sa...

Jag tycker klänningen i förra inlägget är snygg!
Sommarklänning så det bara skriker om det=))

Plymspirea är vacker. Och tacksam just för att man inte behöver hålla på med den=)) Hade det i min trädgård när jag bodde i hus och den var perfekt.

Kram Hannis

Anonym sa...

Otroligt vackert med Plymspirea & visst ska man focusera på det positiva/Kramar Annmi

Christina sa...

Fantastisk plymspirea! och vad häftigt att den lyser på natten...Kram Christina

VisaLiza sa...

Plymspirean är verkligen tjusig så jag förstår om han vill ha en i trädgården. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Endast rönnspirean är av ondo, de andra gillar jag riktigt mycket :D

VisaLiza sa...

Plymspirean är kraftigt växande men går absolut att hålla efter. Rönnspirean däremot är svårare att bli av med än mördarsniglar!!! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja jag föll verkligen för klänningen. Perfekt att det faktiskt är sommar på riktigt nu så det finns möjlighet att använda den. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Håller med :D Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen något man måste se! Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...