söndag 17 januari 2016

Den södra våren

När det nu är vinter på riktigt och temperaturen onekligen är låg då passar det väl med lite tankar om våren. Trots att den känns fjärran just när det är så pass många minusgrader som nu så är de trots allt lite närmare än tidigare. Snart, snart blir luften åter ljum och världen skiftar i grönt. Alldeles nyss var det dock vår för mig. För drygt två månader sedan var det vår i Sydafrika och Namibia och för mig blev det årets tredje vår.


De där första dagen när vi landat i Kapstaden besökte vi Godahoppsudden. Det var onekligen ett spektakulärt landskap att besöka. Nästan svårt att fånga på bild hur otroligt vackert det faktiskt var.


Fast utöver de vackra vyerna fanns där sådant som en behövde titta en extra gång för att se. Som blommorna som tittade upp mellan brädorna på en gångbro.


Eller de där blommorna i en fantastiskt lila färg. Stannade så pass länge vid dem för att fotografera att när jag tittade upp hade resten av sällskapet hunnit långt längs vägen. Nackdelen med att se allt genom kameran är att en blir ett tämligt långsamt sällskap att ha med sig.


När en inte känner till floran blir alla blommor spännande.


På innergården på community house fanns blommor som dessa. Onekligen något att vila ögonen på under pauser mellan dagarnas många föreläsningar.


Tänk att det grönskade även på Taffelbergets höga höjd.


Märkligt också hur något kan vilja växa i Swakopmund. Där havet möter öknen finns inte de bästa förutsättningarna för just blommor och grönska



Trots det frodades blommor i härliga färger precis vid stranden.


Att få uppleva våren tre gånger på ett år har synnerligen varit något alldeles särskilt. En förmån och en ynnest som jag gärna upprepar. Det var tre mycket fina och vackra vårar jag fick vara med om förra året. Den i Zadar var alldeles ljuvlig kanske mest för att jag längtade så mycket efter vår precis då. Väl hemma dröjde det sedan inte länge innan det även var vår här. Årets tredje vår blev lite märklig eftersom den för min del kom när jag fortfarande var inställd på höst. Det tar några dagar för att tanken skall hinna ställa om från höst och att luften börjar bli kall och krispig till att åter befinna sig i ljus och värme. Att ställa om åt andra hållet tar märkligt nog än längre tid! Våren representerar förväntan och möjligheter, att då få uppleva den flera gånger på ett år har onekligen varit helt fantastiskt fint.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...