lördag 18 mars 2017

Odling högt och lågt

Odlingssäsongen är i gång för fullt och i mitt bibliotek gror det som så småningom skall bli till skörd. För första gången sedan jag började odla känner jag att jag har full kontroll över processen. Första säsongen sådde jag alldeles för mycket av allt. Alla fönster i huset i Hult var under några månader fyllda med plantor. Till sist var det så pass många att jag fyllde hela köksbordet med plantor och familjen fick äta vid matsalsbordet i stället. Tur att vi hade två bord att använda oss av. Dessutom tur att matsalsbordet inte står i bra ljus. Annars finns risken att även det bordet varit helt fyllt med plantor. Andra året jag odlade hade jag lärt mig lite mer än året innan men då ville jag ha fler sorters grödor i min köksträdgården.

Odling på höjden i biblioteket

Förra året flyttade jag in allt i biblioteket här hemma i Hult eftersom det är rummet i huset med bäst ljus. Där finns två fönster till bredden fyllda av plantor och numera även två små växthus som gör det möjligt att odla på höjden. Jag odlar fler sorter än tidigare år men det märks inte alls. Här råder för första gången inte kaos utan en nästan märklig ordning. Vem vet kanske väntar kaos vid nästa omskolning men då blir det en betydligt kortare tid av oordning än någonsin tidigare.

Målbilden

Tidigare har förarbetet varit en pina. Först när allt varit på plats i växthuset har jag kunnat andas ut och njuta av odlingarna. Just nu kan jag inte låta bli att hela tiden ta en tur in i biblioteket och titta till allt som växer där. Det går faktiskt att se förändring från dag till dag och det dröjer inte länge innan det äntligen är dags att flytta ut allt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...