söndag 8 februari 2015

Semlor, semlor, semlor...

För någon vecka sedan blev jag otroligt sugen på att baka semlor. Kunde dock inte riktigt bestämma mig för vilken sort som skulle bakas. Klassiska goda semlor eller kanske något lite mer nytt och vågat? Eftersom jag inte alls kunde bestämma mig bjöd jag istället in några goda vänner på semlebuffé och fick genom det möjlighet att pröva flera olika sorter. Egentligen har jag nog varit lite konservativ när det gäller semlor och tyckt att den klassiska semlan är den enda rätta. Fast i somras prövade jag att göra sommarsemla eftersom semlas form uppmanar till experiment. Idag har jag därför prövat fyra olika varianter av semlor. En klassisk, en äpple och kanelsemla, en chokladsemla med hemmagjord nutella och en semla fylld med blåbär. Svårt att avgöra egentligen vilken som var godast. Tror att alla hittade sin egen favorit och då är allt som det ska. Valde att göra så pass små semlor att det var möjligt att ta flera stycken. Barnen tyckte bäst om den med blåbär och den passar ju också bra som en sommarsemla. Min egen favorit blev den med äpple och kanel och den är faktiskt mitt eget recept. Fördelen med en buffé är att den uppmanar gästerna till att sitta länge i lugn och ro och äta och prata vilket verkligen är trevligt. Härligt när samtalen surrar runt bordet och det som aldrig blir helt tyst. Trevligt dessutom att ha kalas helt utan anledning. Oftast är det ju bara till födelsedagar och sådant som en bjuder in till kalas. Fast tänk så sällan en då skulle få ha bjudning tänker jag trots att vår familj är ganska stor. Även om kalas också medför jobb så är det något jag verkligen älskar. Att äta gott tillsammans med goda vänner borde ju vara en anledning till att ha kalas varje dag egentligen.


Några semlor finns kvar i kylen och en del bullar som ännu inte var fyllda har frysts ner. Jag har dessutom sett till att skriva upp mina påhittade recept. Det har hänt mer än en gång att jag experimenterat i köket, kommit fram till något som i mitt tycke varit alldeles lysande och sedan har jag helt glömt att skriva upp hur jag gjorde. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...