söndag 7 september 2014

Grand award och Bella rosa

Idag har vi planterat två nya rosor i vår rosenträdgård. Märkligt nog finns det fortfarande gott om plats för fler rosor och vi tycks aldrig få nog. Det är verkligen ett riktigt nöje att se hur rosenträdgården växer fram och hur den har blivit en mittpunkt i trädgården.


Bella rosa är en buskros med härlig färg.


Bella rosa har dessutom otroligt söta rosenknoppar


Grand award är en klätterros som förutom att vara fantastiskt vacker dessutom doftar helt otroligt gott. Den har planterats intill vår honungsros som även den doftar riktigt gott. Fördelen med vår nya ros är att den till skillnad från honungsrosen blommar från juni och ända fram till hösten. Både vår honungsros och vår flammentanz blommar bara en kort tid vilket gör att det såg så tomt ut när blomningen var över. Därför kompletterar vi nu med rosor som blommar under längre tid.

Här är ena sidan på vår rosenträdgård. Här har vi idag påbörjat en ny sektion där rosen Bella rosa har planterats. Den här sidan ser fortfarande lite småtråkig ut eftersom klätterrosorna ännu inte växt till sig. Om ett år eller två kommer dock väggen att vara täckt av klängande rosor. Ovanför rosenträdgården syns vårt pågående projekt. Nu saknas bara fönster och färg, sedan är vårt uterum färdigt.


Roade mig med att samla alla våra rosor på en och samma bild. Det har onekligen blivit ganska många nu. Alla blommar förvisso inte samtidigt och tur är kanske det. Risken är att en inte skulle uppskatta skönheten till fullo om allt presenterades på en och samma gång. För två år sedan när tanken om en rosenträdgård presenterades då var jag lite skeptisk och kunde inte heller något om rosor. Sedan dess har jag insett att jag inte bara tycker om rosor utan fullkomligt älskar dem. De första rosorna som planterades var lite på måfå men nu läser jag in mig på de olika sorterna innan en ny planteras. Rosenträdgården har blivit min favoritplats i trädgården. Det är bara där det är sol i trädgården om morgonen när det är dags för frukost. Dessutom ser jag i stort sett hela trädgården från översta trappsteget i rosenträdgården så där trivs jag verkligen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...