onsdag 20 maj 2015

Flytt

Den här våren har varit mer än hektisk men nu äntligen är livet lugnare. Nu när det blir allt mer luft i kalendern då ökar arbetet här hemma istället. Fast arbetet i trädgården känns mer som avkoppling än som arbete märkligt nog. Idag har dock trädgårdsarbetet varit tråkigare än vanligt även om resultatet blev riktigt bra. Jag har nämligen flyttat alla våra plantor från uterummet till vårt växthus. Nu äntligen är växthuset klart och till brädden fyllt med växter av olika slag. Det enda som finns kvar inne ett litet tag till är paprika, chili, aubergine och melon. Vad jag förstår gillar de värme och kan vara lite kinkiga. Imorgon skall dock även de börja avhärdas för att kunna flytta ut i växthuset även de. Det blev många vändor genom trädgården idag mellan växthus och uterum. Vid varje vända följde katten Elvis med mig och inspekterade arbetet noga. Han har även tittat runt ordentligt i växthuset och sett till att klättra på alla hyllor och nosa på alla plantor. Tror att han tyckte att jag hade svårt att bestämma mig eftersom jag inte stannade någonstans utan ägnade mig åt att gå fram och tillbaka. Han gillar att få vara med vad jag än gör. Fick han själv bestämma då skulle han sitta på mina axlar vilket kanske inte är helt optimalt vid trädgårdsarbete. Ibland räcker det nästan bara att tänka på Elvis för att han plötsligt skall finnas vid min sida.

Imorgon väntar mer arbete i växthuset innan jag är helt nöjd med plantornas tillvaro i sitt nya hem. Dessutom kan vi då äntligen börja lägga golvet på altanen runt växthuset vilket är nästan lika efterlängtat som själva växthuset. Det har regnat mycket de senaste veckorna och eftersom vi arbetat mycket med både odlingslådor och västhus har marken där förvandlats till lervälling. När altanen är på plats och vi har grusat runt alla odlingslådorna då blir leran dock ett minne blott och det ser jag fram emot. Elvis och jag passade även på att inspektera potatislandet innan vi tog kväll. Tidigare i veckan såg landet snarare ut som en risodling än som ett potatisland vilket kändes riktigt bekymmersamt. Igår grävde jag ett ordentligt dräneringsdike och nu ser både potatis och bondbönorna ut att trivas. Nu hoppas jag på lite mindre regn och lite mer sol. Om solen inte är på humör att komma till Hult då går det även bra med mulet väder så länge som det inte regnar.

Elvis i trädgårdens utkant

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...