fredag 19 februari 2016

Blickfång i trädgården

Det har åter blivit lite kallare i Hult men jag längtar fortsatt efter våren. Planerar för trädgårdssäsongen och känner att jag verkligen längtar efter att får gräva och plantera. I helgen har jag som ambition att börja så de första fröerna och med det börjar trädgårdssäsongen på allvar. Förutom mina odlingar har jag även andra projekt i trädgården att se fram emot. Förra året gjorde jag två nya planteringar och i år har jag tänkt att göra fler. En väl planerad plantering blir verkligen till ett blickfång i trädgården vilket också är min ambition. Dessutom är min plan att minska mängden gräsmatta att klippa samt ogräs att rensa. Försöker att planera täta planteringar för att ogräset inte skall ha så stor chans. Hittills har denna strategi fungerat väl.


Den här planteringen gjordes förra året och är i den övre delen av trädgården. Jag hade länge känt att det behövdes något för att göra den tråkiga gräsmattan lite mer intressant. När planteringen väl var på plats öppnade det upp även för nya planteringar eftersom hela rummet förändrades. I höstas satte jag närmare tre hundra lökar i planteringen och jag ser med spänning fram emot resultatet av detta.


En del blickfång i trädgården är inte helt bestående utan tämligen föränderliga. När hösten kommer skiftar bergenians blad från grönt till rött och skapar med det ett blickfång. Bergenian är en tacksam blomma i trädgården. Den är otroligt fin när den blommar om våren, är grön hela sommaren och sedan vackert röd om hösten.

Rostiga grejer är något som passar bra in i trädgården tycker jag. Eftersom jag inte hade tillräckligt med rostiga grejer valde jag förra året att lägga ett gäng konservburkar i en korg i trädgården. Nu har de utsatts för regn, vind och snö och börjar att rosta fint. När sommaren kommer skall jag sätta blommor i dem och hoppas att de skall bli ordentligt rostiga och vackra.


Favoriten bland mina rostiga grejer är min gamla symaskin som jag hittade i skogen för några år sedan. Det är inte varje dag en hittar en rostig symaskin under skogspromenaden. Sedan dess pryder den min trädgård. Kanske lite udda men jag fullkomligt älskar den.


Fast det är ändå så att det som fångar blicken bäst i trädgården är alla de blommor som växer där. Varje tid har sin egen favorit. Om bara några veckor kommer pärlhyacinterna att blomma. Det är en blomma som trivs gott här i Hult och breder ut sig ordentligt. Den är enkel men ändå otroligt vacker och drar alla blickar till sig.

2 kommentarer:

Christina sa...

Underbara bilder! Jag längtar också intensivt, så tack för detta gröna sköna :)

Ha en fin helg!
Kram

Sara S. J. sa...

Så härliga foton från er fina trädgård. Vad bra att pärlhyacinter sprider sig. Jag har köpt mina första lökar av sådana och hoppas de ska vakna fint i vår.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...