onsdag 3 februari 2016

Trädgårdslängtan

Idag har det känts som vår i luften. Flera plusgrader och strålande sol gör att en känner sig lätt om hjärtat. Kände hur jag ville strunta i alla måsten och istället städa ur mitt växthus och att gräva i komposten. Just det där med att städa ur växthuset skulle jag egentligen ha gjort i höstas men då var jag ju inte hemma och alltså blev det inte gjort. Å andra sidan är det inte så mycket som kan göras i trädgården så här tidigt på säsongen och då passar det egentligen bra att ha uppgifter kvar att göra. Jag älskar verkligen att arbeta i trädgården, det ger tydliga resultat och tar den tid det tar. När jag har grävt igenom en odlingslåda då är det gjort och uppgiften avslutad. Enkelt och rationellt helt enkelt vilket tilltalar mig. Sen är det förvisso så att ogräset är något som måste rensas hela tiden. Märkligt nog stör det mig inte alls utan jag tycker faktiskt om att just rensa ogräs. Även när en rensar ogräs blir det ett tydligt resultat och jag ser vad min arbetsinsats betyder.

Sen är det märkligt nog så att trädgårdsarbete inbjuder till att bara vara. Att ställa ifrån sig spaden, hämta en kopp kaffe och slå sig ner bland odlingarna och bara titta på allt. Oavsett tid på året kan jag helt förlora mig i att bara vara i min trädgård. Att titta på det som växer, att fundera över vad som skulle kunna planteras eller förändras. Kanske skulle jag ha ett träd intill den där busken eller borde busken i själva verket flyttas till en annan plats. Ibland leder de där funderingarna till omedelbar handling men ofta stannar de just vid att vara tankeexperiment. Det skulle vara möjligt men inte nödvändigt och särskilt inte om jag istället kan dricka kaffe.


Växthuset i oktober precis innan jag for iväg.

1 kommentar:

I mitt huvud sa...

Vad rofyllt det låter!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...