söndag 21 februari 2016

Den här dagen genom åren

Idag finns det ett gäng roliga appar som samlar ens aktiviteter på sociala medier från en specifik dag. Jag är fånigt förtjust i det där och gillar att se vad jag gjorde den här dagen fast för ett år sedan eller kanske två. Fast det är ju inte alltid det riktigt speglar var en har gjort. En delad artikel kan förvisso fortsatt vara intressant men säger inte så mycket om just den dagen. En bild däremot fungerar lite som ett fruset ögonblick. Med hjälp av en bild kan en plötsligt minnas sådant som en hade glömt, stunder som genom bilden blir möjliga att återuppleva.


21 februari 2008
Då befann jag mig Namibia som utbytesstudent på UNAM. Bilden är tagen på campusområdet och den väg där vi brukade promenera. Två varv runt campus brukade vara ett lagom långt avbrott i uppsatsskrivandet. Det var onekligen skönt att byta ut svensks februaris mörker och kyla mot Namibias sol.


21 februari 2009
Då hade det gått ganska precis ett år sedan vi flyttade permanent till Hult. Tidigare hade vi pendlat mellan Stenungsund på veckorna och Hult på veckorna. Katten Elvis var då en liten kattunge och vi hade ingen aning om vilket litet mirakel han skulle visa sig vara. Nu har det gått nästan tre år sedan vi fick veta att han var svårt sjuk och faktiskt döende. Än är han kvar hos oss och tycks inte alls märka av det faktum att han är sjuk.


21 februari 2010
Tänk vilken skillnad det kan vara när det gäller vädret i februari från år till år. Den där vintern var ovanligt lång och dessutom bjöd den på ovanligt mycket snö. Samtidigt var det en vinter där nästan varje dag bjöd på sol från blå himmel. Med sådant väder är det onekligen lättare att stå ut med vintern.


21 februari 2011
Då var Regina, dottern Anna och jag på resa till Edinburgh. Redan nu vet jag att de båda kommer att tycka att jag skulle ha valt en annan bild. Kan berätta att på de övriga bilderna på er båda så gjorde ni ännu tokigare miner. Nåväl vi tillbringade några härliga dagar i Skottland och njöt över att möta våren där. Det kändes alldeles extraordinärt att där fanns blommande blommor och att det faktiskt var vår.


21 februari 2012
Barnen och Ida leker i trädgården. Tänk vad tiden går fort ändå. Alldeles nyss var de så pass små att det fortfarande var roligt att leka i trädgården. Nu är de båda istället nästan tonåringar och dagarna med lek ligger i historien.


21 februari 2013
På promenad längs Maltes stig i Saltkällan. Minns den där dagen så väl. Trots att det fortfarande var is på vattnet var det den första dagen när solen verkligen värmde. När en kände att nu har det vänt och värmen är på väg.


21 februari 2014
Den här dagen inleddes i Edinburgh och avslutades hemma i Hult med promenad med Ida. Det hade varit några fantastiska dagar iväg men att komma hem kändes onekligen efterlängtat. Att ta den vanliga promenaden med Ida och gå längs de vägar vi alltid går längs. Rutiner och vanor är underskattade nöjen. Att vara iväg gör dessutom att en uppskattar att vara hemma än mer.


21 februari 2015
På spaning tillsammans med katten Cleo. Jag hade haft fräckheten att flytta på hennes klätterställning för att byta gardiner i vardagsrummet. När ordningen var återställd vägrade hon därför att lämna sin plats under resten av dagen och kvällen. Risken fanns ju att jag åter skulle få för mig att ändra och flytta runt. Cleo gillar inte förändringar utan vill att saker skall vara som de alltid är. En sådan sak som en ny matskål kan skapa stor irritation under lång tid.


21 februari 2016
En dag hemma i lugn och ro tillsammans med barn och barnbarn. Feber på besök dessutom vilket lite tvingat mig till en dag med att göra just ingenting annat än att bara vara. Så märkligt att det skall krävas feber för att jag skall kunna få ro att ta det lite lugnt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...