måndag 29 februari 2016

Vackert i vardagen

Vintage är en passion  jag som bekant har. Väskor, skor och klänningar är sådant som gör mig på synnerligen gott humör. Kort och gott älskar jag sådant som är vackert och ofta brukar det som är gammalt vara som vackrast. Livet består till största delen av vardagar och då vore det ju tråkigt att spara på de vackra kläderna. Sedan några år tillbaka är detta min strategi i livet och sedan dess har mina vardagar blivit betydligt roligare och jag gladare. Kanske inte så att de vackra kläderna gör vardagens sysslor roligare i sig men jag blir alltid på gott humör av vackra kläder och det mesta blir roligare med ett gott humör.

Förutom att vintagekläder är vackra är de också lite av en utmaning. Det är ju lite skillnad i att shoppa vintage eftersom det inte riktigt går att åka till närmaste köpcentrum som med konventionella kläder. Ibland kan det vara synnerligen frustrerande. Förra våren letade jag efter den perfekta vintageklänningen till en tjusig tillställning men lyckades inte hitta någon. Det resulterade i en ny klänning i gammal stil fast med jacka, skärp och väska från 50-talet. Så när en inte letar efter något särskilt då hittar en plötsligt flera klänningar i rätt stil och även rätt storlek. Jag har lärt mig att aldrig tveka även om jag hittar flera fantastiska klänningar samtidigt, en vet ju inte när en hittar en nästa gång! En given fråga är ju då hur många vackra klänningar som behövs? Får ofta den frågan även när det gäller skor och väskor. Mitt svar brukar vara: så många som det krävs! Ett lite mer nyanserat svar är kanske: så många som en hinner använda! Antalet vackra klänningar beror alltså på hur många tillfällen en har att använda dem. Om en sparar på tillfällena och bara klär sig vackert till fest då behövs inte särskilt många. För min del är varje dag ett bra tillfälle för en vacker klänning och således behövs många!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...