torsdag 18 februari 2016

Frukostgröt

Frukosten är mitt favoritmål på dagen. Det spelar ingen roll om det är en alldeles för tidig morgon och om det är både mörkt och kallt ute. Frukosten i sig gör en dag lite bättre om den bara är god! Just när det gäller frukost varierar vad som är favoriten men det som är konstant är att jag älskar frukost!


Lizas frukostgröt
1 dl havregryn
0.5 grovt rivet äpple
1 msk chiafrön
1 ägg
2 dl vatten
kardemumma och kanel efter smak

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka några minuter. Ju längre koktid desto fastare gröt. Lägg i en skål, pudra med kanel och chiafrön samt söta med agavesirap. Min favoritmjölk till är hasselnötsmjölk. Smaklig måltid!

Kommentar:
Ägg i gröt? Ja det fungerar alldeles utmärkt. Dessutom gör det att frukosten innehåller mer protein och du håller dig mätt längre. Viktigt bara att tänka på att röra ihop ingredienserna ordentligt eftersom det lätt annars blir äggklumpar i gröten.

2 kommentarer:

Decdia sa...

Jag är ingen grötälskare och speciellt havregrynsgröt har jag svårt för. Antagligen är det en jobbskada då man serverar sån gröt i parti och minut. :)

Helena sa...

Så gott med äpple i gröten. Måste prövas. Ha en fin kväll! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...