torsdag 31 mars 2016

Även mars har nått sitt slut

Även mars har nått sitt slut och nu väntar april och förhoppningsvis många dagar med härligt vårväder. Mars slutade med både härligt solsken och en stunds snöande. Mars har på många sätt varit en riktigt spännande och ordentligt intensiv månad.

Seminarium på ABF i Göteborg och en krossad bilruta

Månaden inleddes med ett besök på ABF i Göteborg som arrangerade ett samtalsseminarium med Håkan Juholt, Daniel Suhonen och med Kerstin Alnebratt som samtalsledare. Otroligt bra och inspirerande. Hemvägen blev dock väl dramatisk för Regina, Else-Marie och jag. När jag körde över Uddevallabron fick jag ett fallande isblock rakt i rutan på min bil. Allt gick bra med oss, rutan krossades helt men vi kunde ta oss hem trots allt. Kommer nog aldrig att åka över Uddevallabron igen om det är risk för isbildning tänker jag.

Loppis, årsstämma för Aldir, utgång samt lite väl mycket snö!

Precis i början av mars var våren fortfarande långt borta och vi hade ordentligt med snö i Hult. Kompenserade kylan med roliga aktiviteter så som loppistur och utgång med goda vänner. Dessutom hade Aldir kulturkooperativ årsmöte vilket alltid brukar vara riktigt trevligt.

Lunch med Sophie, internationella kvinnodagen, kurs i sociala medier och fika i solen

Det har varit några hektiska veckor med mycket att göra. Trots det har jag lyckats hinna med att luncha med goda vänner och dessutom att fika i solen hos Helena på Gadderöd gård. Sånt där som sätter guldkant på tillvaron! I mitten av mars hade jag förmånen att få hålla kurs i sociala medier för ABF. Onekligen roligt att få ägna en hel dag åt att prata om något som jag verkligen är intresserad av.

Styrelseutveckling, bokcirkelträff, premiär för Smartare än en 5:e klassare samt uppsatsskrivande

Månadens viktigaste händelse är tveklöst premiären av Smartare än en 5:e klassare. Yngsta barnet är med i årets säsong och givetvis hade vi premiärfest i Hult när det var premiär på TV. Lätt märkligt att se henne både hemma och på TV. Kunskap känns lite som ett tema för mars som helhet. Det händer så otroligt roliga saker just nu. Vi hade andra träffen på Den röda bokcirkeln och diskuterade Meningen med hela skiten. Har skrivit om det förut men det är en bok jag gärna tipsar om många gånger. Tror även att det är en bok jag kommer att läsa många gånger. Den kommande tiden kommer jag dock få ägna mig åt annan läsning eftersom jag nu skriver mastersuppsats i etnologi.

Trädgård, träning och vår
Det främsta tecknet på att det har varit en vår fylld med aktiviteter är att julen i år varade ända till påska. Först på skärtorsdagen byttes julgardinerna ut mot de vanliga gardinerna. Har aldrig hänt förut, men vi tycks ha överlevt även detta. Tänker att det finns värre saker att råka ut för även om en del av mig fotfarande tycker att det är lite pinsamt. Fast å andra sidan bryr jag mig knappt om husets insida när trädgårdssäsongen äntligen har börjat. Som jag har saknat min trädgård! När det är full fart i livet är det främst två saker jag behöver för att hålla balans. Det ena är min trädgård och det andra är träningen. I mars lyckades jag äntligen med målet att springa en mil vilket jag är otroligt stolt över. Just löpning är ett fantastiskt bra sätt att sortera tankar och hitta fokus.

Påsk, vår, odling och årsmöte
Påsken blev en riktigt fin avslutning på mars. Riktigt härligt att ha möjligheten att möta våren i Helsinborg. Känner mig lite lätt besatt vid våren men det är bara att konstatera att jag inte är någon vintermänniska. För min del skulle jag gärna snabbspola vintern helt. Innan månaden var helt slut hanns det även med ett årsmöte för Socialdemokraterna i Munkedal. Jag hade äran att vara mötets kulturinslag och visade en film om Kapstaden som min kamrat Eveliina och jag gjort. Kändes fint att få dela med mig av min upplevelse. Av mötet med människor i absolut fattigdom men också mötet med människor med brinnande engagemang och vilja att förändra världen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...