måndag 14 mars 2016

Vardagsplanering

Jag är en planeringsmänniska! Älskar att planera, skriva listor och sedan kunna stryka och bocka av. Vi är en aktiv familj som ofta är på språng och då är planering och struktur alldeles nödvändigt för att vardagen skall fungera. Bästa hjälpen för en fungerande vardag är som jag ser det vår matplanering. Jag sätter mig ungefär varannan månad och planerar middagarna för de kommande två månaderna. Från början planerade jag två veckor i taget, men eftersom det tar tid att sitta och gå igenom recept och få till bra matveckor så var det lika bra att ta ett lite större grepp. Jag återanvänder ofta de gamla planeringarna och lägger in familjens favoriter i den nya planeringen. Samtidigt älskar jag att testa nya recept och pröva ny mat vilket gör att det blir mycket omväxling också.

Under en tid i början av året orkade jag inte ta tag i att göra en ny planering, det var så mycket annat som pockade på både tid och uppmärksamhet. Alltså stod jag varje eftermiddag och konstaterade att jag hade inte en aning om vad det skulle bli till middag och visste knappt ens vad vi hade hemma. Utan planering blev det tråkig mat, utan variation eller inspiration. Alltså var det bara att ta sig tiden att sätta sig ner med kokböckerna, några dessutom alldeles nya för lite extra inspiration och sen kunde planerandet börja. Jag gillar ordning och reda helt enkelt och nu är allt i sin ordning när min matplanering åter är på plats. Jag vet vad som skall lagas och med det också vad jag behöver handla. Praktiskt, smidigt och skönt. Dessutom en anledning till att med jämna mellanrum se det som alldeles nödvändigt att investera i nya kokböcker.


1 kommentar:

Linda sa...

Planering är kul!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...