fredag 27 januari 2017

Sådant jag inte kan motstå

Jag kan enkelt konstatera att jag inte bara tycker om att göra loppisfynd,jag är i själva verket smått loppisberoende. Jag fullkomligt älskar att botanisera runt på olika loppisar för att hitta nya saker till mitt hem eller till min klädkammare. De senaste veckorna har jag tänkt mer än vanligt på detta eftersom jag valt att helt sluta köpa nytillverkade kläder som ett sätt att förändra min egen konsumtion. Inser att när det kommer till heminredning och möbler skulle jag inte behöva en sådan utmaning eftersom det allra mesta hemma i huset i Hult kommer från loppisar, är ärvt eller sådant jag fått. Lite nytt finns det givetvis också, särskilt nu när köket är alldeles nyrenoverat men i det stora hela är det en fin blandning med mest gammalt och lite nytt.

Fina loppisprylar. Ångrar så att den gröna kakburken inte fick följa med mig hem!

Det finns en del saker som är alldeles omöjliga att motstå på loppisar enligt mig. De flesta loppisentusiaster har en förkärlek för gamla burkar, så även jag. De är fina och är en praktisk förvaring. Mitt arbetsrum är helt fyllt med gamla burkar och väskor som jag använder som förvaring. Lite opraktiskt ibland när jag inte kommer ihåg vad som förvaras i vilken burk, men alltid lika fint!

En brun bordsspegel förvandlades med hjälp av lite färg
 Speglar hör även det till mina svagheter. Just riktigt gamla speglar där det syns att glaset är gammalt tycker jag verkligen om. Jag har många dunkla vrår i huset i Hult och då passar det bra att inreda med speglar och på så vis fånga upp lite ljus även till mörka hörn.

Kaffe och våffla serverat på finporslin på Gamla Bruket i Munkedal

Gammalt porslin kostar idag inte många kronor och går utmärkt att fynda på loppis. Det gör mig alltid lite ledsen att se de överfyllda porslinshyllorna där någons finservis, någons stora stolthet nu slumpas ut för bara någon krona. Förvisso är det inte helt praktiskt med kaffekoppar eftersom de inte går att diska i maskin. I min mening smakar kaffe dock bäst när det serveras i kopp!

Kökets stolthet i Hult

Även om köket i Hult numera är alldeles nytt så är det mesta av inredningen en samling av loppisfynd. Min stora stolthet är den fina köksredan som köptes för många år sedan. Den är praktisk och så himla fin. Blir glad varje gång jag drar ut en av glasbehållarna för att komma åt dess innehåll.

Halsband, sjal, blus och kofta är samtliga fina loppisfynd

Det jag allra helst fyndar på loppis är kläder. Helst skall det vara vintage eftersom gammalt helt enkelt är roligast. Eller i alla fall brukar det vara vackrast och hålla en mycket hög kvalitet. Däremot går det alldeles utmärkt att fynda nya kläder även på loppis. Jag tror det är fullt möjligt även för den med en modern stil att helt och hållet handla sina kläder på loppisar och sådant som Tradera.

Fina politiska knappar. Skoknappen föreställer Ingvar Carlsson och är i min mening ett riktigt fint fynd!

 Jag samlar på socialdemokratiska första maj nålar och dessa hittar jag då och då på loppisar. Ofta kan de ligga i något undanskymt hörn på loppisen eftersom det oftast inte är någon som är intresserad av dem. För mig är de dock fina skatter och jag blir glad när jag kan komplettera samlingen. Politiska knappar från arbetarrörelsen i stort har en tendens att få följa med mig hem. Värt att tänka på är att sådant som en själv inte uppskattar kan vara skatter för någon annan. Alltså alltid klokt att lämna saker vidare till loppis istället för att slänga.

Fin vintageaftonväska som jag ofta använder
 Vintageväskor är nog det jag blir gladast av att fynda. De är ju så fina och helt omöjliga att motstå!

Tyll och klackar i fin kombination
Om vintageväskor är favoritfyndet så kommer skor på en hedrande andraplats. Det är helt enkelt inte möjligt att ha för många vackra skor i klädkammaren.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...