torsdag 19 januari 2017

Trädgårdsdagbok

Inför odlingssäsongen 2015 skaffade jag mig en trädgårdsdagbok. Det var inte något planerat utan mer en stundens ingivelse. Jag fick syn på en bok jag inte kunde motstå och tänkte att en trädgårdsdagbok nog var en bra idé.


I min trädgårdsdagbok skriver jag ner när jag sår olika fröer och när plantorna sedan omskolas. Om något inte har fungerat då skriver jag ner även det. Nu har jag fört dagbok över två säsonger och kan se att förra året sådde jag betydligt senare än för två år sedan vilket påverkade skörden. Stor del av mina paprikor, auberginer, physalis och chili hann inte bli klara innan säsongen var slut. I år tänker jag därför att så vid samma tid som 2015 eftersom det gav betydligt bättre resultat. En bov under förra säsongen var frånvaron av sol och värme. Just den aspekten rår jag inte på men jag kan ju i övrigt skapa så goda förutsättningar som möjligt.


En av de viktigaste funktionerna med trädgårdsdagboken är planeringen för mina odlingslådor. I dagboken har varje låda ett nummer för att jag skall veta vilken låda som är vilken.


Sedan skriver jag ner i dagboken vad jag sår i varje låda. Det är mycket som skall tas hänsyn till när en sår frön. Det är inte alla grödor som trivs med varandra medan andra trivs särskilt bra ihop. Varje år skiftar jag vad som sås i lådorna för att skapa en bättre växtföljd och minska risken för sjukdomar.


För varje år som går kommer dagboken bli en allt viktigare tillgång eftersom den hela tiden fylls på med ny information. Om några veckor är det dags för de första anteckningarna för 2017 och det skall bli spännande att se hur den här odlingssäsongen kommer att bli.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...