lördag 24 maj 2014

Gunnebo slott

Den här dagen kom att inehålla både vackert väder och en vacker trädgård. Däremot blev det inte Trädgårdsföreningen som jag hade tänkt mig. Istället hamnade jag på Gunnebo slott utanför Mölndal. När jag körde mot Göteborg från söder och passerade skyltarna då fick jag ett infall och svängde av med slottet som destination.


Det är många år sedan jag var på Gunnebo sist, kanske så många som tjugo år sedan. Sedan dess har mycket hunnit hända både på slottet och i trädgården. Idag blev det ett besök med mycket vila eftersom jag fortfarande har svårt att gå på grund av den skadade foten. Tänker dock se till att boka in ett besök i sommar och se till att då även ha möjlighet att gå en av de guidade turerna.



Att sitta i solen och vara betraktare är dock inte så dumt det heller. Det gav mycket tid att verkligen ta in omgivningarna och alla vackra detaljer.


Utsikten från terrassen är verkligen helt fantastisk! Undrar om vi kan göra något liknande hemma i Hult? Fast raka linjer har aldrig varit min grej så det kanske får vara trots allt!


Längst upp till vänser i bilden är slottets drivhus. Onekligen ett vackert sådant! Det är återskapat efter de målningar och ritningar som finns bevarade från den tiden. Det har även gjorts omfattande trädgårdsarkeologiska utgrävningar som bidragit till kunskapen om hur slottsträdgården en gång såg ut. Att promenera runt i köksträdgården var verkligen inspirerande. Tänk att grönsaker och örter kan odlas så vackert! Hade nog aldrig kommit på tanken att sätta tulpaner i mitt grönsaksland!


2 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Det är verkligen ett trevligt ställe. Och gott fila har de också. :)

Christina sa...

Åh, vad vackert! Underbar trädgård. Låter som en mysig dag:)
Kramar Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...