söndag 19 juni 2016

Bananpannkakor american style

Frukost är tveklöst mitt favoritmål under en dag. Är nästan alltid ordentligt hungrig när jag vaknar och ser verkligen fram emot frukosten. Skulle jag inte hinna med frukosten då blir hela dagen lite tokig. Är det en stressig dag ser jag till att ta frukost on the go men allra helst sitter jag länge och verkligen njuter av frukosten och mitt morgonkaffe. Amerikanska pannkakor är något jag verkligen gillar att äta till frukost och idag funderade jag över om det var möjligt att göra en lite nyttigare variant. Det blev bananpannkakor american style. Det blev riktigt goda pannkakor och dessutom tillräckligt många för att räcka till frukost även imorgon. Tänker att det är ju så jag borde göra varje söndag, att förbereda även måndagens frukost och genom det få känslan av helg att vara lite längre.


Bananpannkakor american style
4 bananer
4 ägg
3 dl hirsflingor
2 dl bovetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Mixa banan och ägg med stavmixer till en slät smet. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Klicka ut smeten i en stekpanna och stek tills de fått färg. Kan med fördel stekas i kokosolja. Välj den med neutral smak om du vill undvika smaken av kokos.

Kommentar:
Jag valde att toppa pannkakorna med puffad quinoa, kokosflakes, hackade hasselnötter, agavesirap och körsbär. Just agavesirapen gör att det verkligen känns som amerikanska pannkakor. Tänker att pannkakorna med fördel kan smaksättas med jordnötssmör eller med kakao för lite mer efterrättskaraktär. Helt klart en ny favoritpannkaka hos mig.

1 kommentar:

Hannis sa...

Jag äter bananpannkakor jämt. Älskar dom till både frukost och lunch.
Den här varianten måste jag också prova=)) Låter väldigt gott!

Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...