torsdag 23 juni 2016

Ungsbakad havregrynsgröt med jordnötssmör

Gröt är verkligen en riktigt bra uppfinning! Mättande, gott och nyttigt dessutom. Första gången jag hörde talas om ugnsbakad havregrynsgröt kände jag mig lite skeptisk, kunde det verkligen vara gott? Å andra sidan hade jag då nyss testat stekt gröt för första gången och konstaterat att det var riktigt gott. Tittade runt på lite olika recept och prövade mig fram. Sen dröjde det inte länge innan jag hittade på ett eget recept på ugnsbakad gröt. Den gången med smak av blåbär. Nu var det slut på blåbär i frysen och då fick jag istället hitta på ett nytt recept när barnen ville ha ugnsbakad gröt till mellanmål.


Ugnsbakad havregrynsgröt med jordnötssmör
4-5 portioner
4 ägg
4 bananer
4 dl havregryn  
0.5 dl jordnötssmör
3 msk chiafrön
2 msk kakao
2 tsk bakpulver 

Gör så här:
Mixa banan och ägg med stavmixer till en jämn smet. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Stjälp upp smeten i en smord eldfast form och grädda på 200 grader i cirka 15 minuter.

Kommentar:
Här har jag toppat den ugnsbakade gröten med turkisk yoghurt smaksatt med kardemumma och lite vaniljpulver. Tänker att det skulle varit riktigt passande med lite hackade jordnötter till också. Märkligt nog passar kardemumma, jordgubbar och jordnöt riktigt bra tillsammans. Fördelen med ugnsbakad gröt är att den funkar lika bra som frukost, mellanmål eller fika. Testa gärna mitt andra recept på ugnsbakad gröt med smak av blåbär

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...