söndag 18 september 2016

Vissnande skönhet

I många år drömde jag om att ha vackra hortensior i min trädgård. Anledningen till att det bara var en dröm var först att min trädgård var en otämjd djungel. När jag senare fått ordning på trädgården då kunde jag inte alls komma på vart jag skulle sätta några hortensior. Så märkligt det där hur det ibland kan vara helt omöjligt att tänka vart något skulle passa in.


Så förra året köpte jag mig helt enkelt en hortensia och flyttade runt den i trädgården. Testade ett stort antal planteringar innan jag till sist kände mig nöjd och grävde ner den. När den väl var på plats var placeringen så självklar att jag undrade hur det alls kunnat vara ett problem.


Nu växer det fram en ny plantering där den första hortensian planterats. Den har i år fått sällskap av en pion och ännu en hortensia. När jag väl hade en utgångspunkt finns det ingen hejd på kreativiteten.


Den milt gula hortensian har precis börjat blomma medan den rosa närmar sig slutet på blomningen. Den har varit ett fantastiskt blickfång under sommaren och har verkligen en härlig färg. Det jag särskilt tycker om med hortensior är att de är vackra även när de vissnat. De vissnade blommorna kan om en har tur stå sig fint genom större delen av vintern.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...