fredag 16 september 2016

Septemberträdgård

Jag älskar min trädgård året om men kanske älskar jag den som allra mest just nu. September är verkligen månaden då det är möjligt att njuta av trädgården. Det är lätt att glömma att även hösten hör trädgårdssäsongen till. Är hösten ljum då blommar trädgården en bra bit in i november. För två år sedan blommade det i rosenträdgården ända fram till tredje advent vilket onekligen var lite märkligt och kanske inte något som en egentligen önskar.


Tänker att precis här borde jag ha en bänk eller någon annan sittplats. Alldeles ljuvligt att kunna sitta och njuta av odlingarna och resten av trädgården. Det som inte syns i bild är barnens favorit som är precis till höger om mig där jag står för att ta kortet. Studsmattan är inte vacker men det är kul att se alla konster som sker på den. Alltså vore en sittplats verkligen något att ordna.


Kärleksörten är en av mina favoriter i trädgården. Helt klart är jag inte ensam om att tycka om den. Märklig blomma på sitt sätt. Bland det första att komma upp om våren men dröjer ända fram till hösten innan den blommar.


Slingerkrasse har även det blivit en riktig favorit i trädgården. Även om den bara är ettårig är den ett måste i trädgården varje år. Den är enkel att driva upp och kräver inte något arbete alls. För den ringa insatsen att så fröna lönas jag med otroligt vackra blommor i fantastiska färger.


Att planera en trädgård är lite av en konst och jag lär mig mer för varje år som går. Utmaningen nu är att ha en trädgård som blommar vackert från tidig vår till sen höst. Känner att jag börjar landa där och njuter verkligen av allt vackert som finns att titta på i trädgården i Hult. Sköldpaddsblomman fick jag ett absolut ha-begär efter när jag såg den i en vacker sensommarplantering förra året. Den är lika vacker hemma hos mig som i planteringen som inspirerade mig.


Även de anspråkslösa blommorna har sin plats i mina planteringar. Gillar att kombinera det enkla med det överdådiga.



Som alltid när jag är ute i trädgården har jag sällskap av katten Elvis. Är jag på möte om kvällen då sitter han och väntar på farstutrappen tills dess jag kommer hem. Det om något är kärlek!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...