måndag 29 juni 2015

Det är inte alltid så roligt

Att odla och att ha en trädgård är inte alltid så roligt. Jag tycker verkligen att det är riktigt intressant och utvecklande att odla mina egna grönsaker men det är ibland också riktigt ledsamt. Som igår när jag fick kassera all ruccola eftersom den var så svårt angripen av småsniglar att den inte kunde räddas. Eller som när jag planterade ut våra vaxbönor och de först strök med på grund av kylan (i slutet av maj!) och sedan åts upp av samma småsniglar som gillar min ruccola. De lite större sniglarna är faktiskt att föredra har jag kommit fram till. De äter förvisso allt men är så pass stora att de är enkla att ta hand om. I Hult har vi klarat oss från angrepp av rådjur vilket jag är tacksam över när jag hör en del vänner berätta om vilken skada de kan göra. Vi har en varg som håller till runt Hult och kanske är det så. Jag tror dock mer på att det är vår katt Cleo som jagar bort dem. Hon hatar verkligen rådjur och håller noga koll på om någon skulle våga sig in i vår trädgård.

Sommaren för tio år sedan var vår första sommar i huset i Hult. Trots att trädgården till största delen var igenväxt gjorde jag ett försök att odla lite. Det gick så där trots att vi inte hade sniglar i Hult då. Erfarenheten avskräckte mig för många år framåt när det gällde odling. När jag väl började intressera mig igen konstaterade jag ganska snabbt att bristande kunskap var en av de främsta orsakerna till att jag gav upp. Idag har jag betydligt mer kunskap och har även investerat betydligt mer tid och pengar i mina odlingar. Trots det kände jag mig redo att ge upp efter angreppet av småsniglar och efter att jag hittat ett tiotal mördarsniglar inne i växthuset som mumsade på mina paprikor. Sen konstaterade jag att jag inte är någon som ger upp och definitivt inte mot sniglar.

Jordgubbstoken växer och frodas och hör inte till sniglarnas favoriter

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...