onsdag 10 juni 2015

Ett liv med kalas

Jag har genom åren insett att en del människor tycker att jag är lite underlig. Det kan säkert finnas många anledningar till detta men en av de främsta är att jag fullkomligt älskar att ha kalas. Jag menar att vi generellt sett har alldeles för få kalas i vardagen. Varför spara på något så trevligt som att äta gott och umgås med trevliga människor? Något sådant bör ju ske ofta och inte bara när någon fyller år eller än värre spara på det tills någon fyller jämt. Själv fyller jag jämt år, alltså inte varje dag men varje år. Ett tag tänkte jag att det kanske var dags att sluta med födelsedagskalasen och spara till de jämna födelsedagarna. De flesta andra vuxna gör ju så. Fast varför vara som alla andra och varför spara på det som sätter guldkant på tillvaron. I min värld behöver det inte ens vara födelsedag för att ställa till med kalas. Det finns massor av trevliga anledningar till kalas så som vackert väder, en ny årstid, olika teman. Kort sagt fungerar vad som helst som en anledning till att ha ett kalas.

Barnbarnet Manda och jag bakar tårta till makens kalas för två år sedan. 

I vintras när min pappa precis hade dött bestämde jag att vi skulle ha ett semlekalas i Hult med massor av olika sorters semlor. Flera av frågade mig hur jag tänkt när jag valde att ha kalas mitt i sorgen och mitt i allt arbete efter pappas bortgång. För mig blev det istället ett sätt att alls överleva den svåra tiden.  Kalas får mig att må bra och då passade det att få baka och välkomna hem vänner och familj när jag mådde som sämst.

Fransk jordgubbstårta kändes givet när damerna från bokcirkeln kom på besök

Det är inte bara kalaset som jag gillar utan allt som hör kalaset till är något jag tycker om. Att planera, skriva gästlista, sätta ihop en meny och skapa en tillställning som gästerna kommer att uppskatta. Genomom alla fantastiska bloggar som finns har jag dessutom hittat otroligt många spännande recept att pröva. Dessutom inspireras jag av alla vackra presentationer av mat och fika. Kan tyckas onödigt att lägga tid på att arrangera sådant som ändå skall ätas kort efter men jag tror att om ögat får sitt blir hela upplevelsen mer komplett.

Har aldrig serverat smoothie på kalas men ofta tänkt att det vore lyckat

Det där med gäster och vem en skall bjuda är ett spännande kapitel. Egentligen finns det många föreställningar om till vilka tillfällen olika personer kan bjudas. Jag har förstått att till barnens födelsedagar är det många som uppfattar att en bara skall bjuda släkt. Att någon som en inte känner så väl kan bli förvånad när den får en inbjudan till glöggmys eller semlekalas. Allt sådant där har vi valt att helt strunta i. Vi har en regel för våra kalas och det är att vi bjuder bara trevliga människor. Sen har det ingen betydelse alls om de har något släktskap med oss eller ej. Kalas skall vara trevliga och glada och helst bli till minnen som en gärna plockar fram under mörka dagar för att göra dem lite ljusare.

Smaskiga bakverk på marknad i Howt på Irland

Kalas är ju även en anledning till att få klä upp sig lite mer än annars. Bra när även de tjusiga kläderna i klädkammaren får luftas lite. För egen del är det dock inten risk att de fina kläderna blir oanvända. Som jag ser det är vardagen en tillräcklig anledning för att klä sig tjusigt och piffigt. 

Sommaren är kanske den bästa tiden för kalas. Allt blir som lite bättre när solen skiner och världen grönskar. Vi är nog aldrig så sociala som under de ljusa sommarmånaderna. Kanske är det därför som mitt favoritkalas varje år är vårt glöggmys hemma i Hult. Att välja ut favoriter är dock svårt när det finns så många härliga kalas att välja mellan. Afternoon tea party är alldeles ljuvligt med alla små saker som finns att äta. Dessutom har allt lite roliga namn som clotted cream och det gör det hela än bättre. När vi hade bröllopsfest i höstas var det tänkt som ett vintageparty vilket det blev i vår egen tolkning. Jag gillar även överraskningskalas, fast bara om det är jag som planerar dem. Är alldeles för mycket kontrollfreak för att vara helt bekväm i att överraskas. Å andra sidan är det bra att utmana sig själv ibland. Dessutom är det något riktigt fint med överraskningar eftersom någon då verkligen ansträngt sig för att planera i hemlighet. I sommar väntar en hel rad kalas eftersom vi har tre sommarfödelsedagar i familjen. Sen får vi se vilka fler anledningar den här sommaren kan bjuda på.

2 kommentarer:

Helena sa...

Håller med dig att träffas och sommar hör till. Och mötas på kalas så trevligt. Jag gillar att umgås, men gör det gärna så enkelt som möjligt. Tänker när jag ser dina fina bakverk att det finns en poäng med att lägga den energin som du gör. Tänker att för de som kommer till er måste det kännas oerhört festligt och fint. Jag tycker inte att du är konstig - jag tycker du är konstnärlig. :-)

Christina sa...

Det låter som om du är bra på att ta vara på livet... Att ha kalas även när man har sorg gör ju att det blir tillfälle att dela sorgen och därmed glädjen över att ha familj och vänner att bjuda in på ett kalas. Din inställning låter både sund och fin och visar att det finns en social och fin person i ditt hjärta...så tänker jag när jag läser ditt inlägg.

Önskar dig nu en fortsatt fin söndag och kommande vecka!
Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...