onsdag 23 september 2015

Min trädgård blommar vidare

Mer än halva september har passerat men i min trädgård blommar det fortsatt som om det vore sommar. Det är mindre arbete med trädgården nu vilket gör det möjligt att njuta desto mer och det är onekligen bra. Förvisso finns det fortfarande gott om sådant som skall skördas men jag tar lite i taget och låter det inte stressa mig alls. Istället passar jag på att verkligen njuta av allt som blommar nu.


Få saker är så härliga som när trädgården sveps in i en doft av kaprifol. Tidigt på sommaren får den sällskap av doften från vår honungsros men nu är den ensam och även det är bra.


Jag delade upp och flyttade på en lite av praktlysingen i en av våra rabatter tidigare i sommar. Den är ju så otroligt vacker och skapar onekligen prakt i rabatten precis som namnet säger. Nu växer det praktlysing på två nya platser i trädgården vilket gör att vi i år kan njuta av en sen blomning


Vår rosenhallon blommar fortsatt vackert. Vi flyttade den för några år sedan och nu har den växt till sig ordentligt på sin nya plats. Det är en tålig och vacker blomma som är lätt att flytta. Alltså kommer den nu att delvis få flytta till en ny växtplats. En del får vara kvar och frodas där den är medan en annan del skall få pryda en ny del av trädgården.


Det är egentligen inte meningen att det skall blomma i våra odlingslådor. Så kan det dock bli ibland och nu växer mangold och penséer tillsammans så fint.


Flox har blivit till en riktig favorit!


Så även indisk fingerört. En enda blomma finns kvar nu och jag börjar redan sakna den.


Vår lavendel blommar på ordentligt så till helgen planerar jag att åter göra lavendelkyckling. Har köpt fler lavendelplantor för att skapa en plantering för bara lavendel. Nu när jag har insett vilket fantastisk smaksättning den är vill jag ha gott om den till nästa år.


Ulleterellen planterade jag för några veckor sedan. Den ser onekligen lite lustig ut men jag tror att den kommer att passa bra i vår trädgård. Såg en bild på ulleternell tillsammans med rosor och tänkte att så vill jag ha det i rosenträdgården. Två plantor är satta så får vi se hur de trivs.


Såpnejlikan blommar också riktigt bra just nu. Flyttade den från en plantering till en annan för två år sedan och konstaterar att den nog trivs lite väl bra. Den är förvisso fin men får inte lov att ta över hela rabatten. Å andra sidan trivs den som sagt gott där den är så kanske får de andra blommorna maka på sig och flytta till en annan plantering istället.


Vi har också planterat en Hyndrangea Limelight för några veckor sedan. Den är översållad med blommor och ett vackert tillskott i trädgården. Där den står just nu ser den lite lustig ut. Vi ska skapa en helt ny plantering med både buskar och rabatter men än så länge finns där bara en enda buske. Tanken är att använda stora stenar som kom fram när trädgården grävdes om för två år sedan. De är rejält stora och vi behöver därför lite assistans av en traktor för att flytta dem dit de ska vara. Ser verkligen fram emot att blanda sten, blommor och buskar och skapa ett nytt hörn i trädgården.

1 kommentar:

choicesbyannie sa...

Å så mycket fint du har i trädgården. Ljuvliga blommor. Hösten är verkligen fantastisk.
Fin dag till dig
Kram
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...