söndag 6 november 2016

Så nära men ändå inte...

Den stora köksrenoveringen i Hult påbörjades i juli och nu är vi inne i november och vi är nästan klara. Lite detaljer kvar som den sista inredningen i köksskåpen och någon list här och var. Det har varit ett omfattande arbete och det känns verkligen skönt att nästan vara klara. Snubblande när klara och då börjar allt strula. För tredje gången har jag fått med mig fel saker hem från Ikea och behöver åka tillbaka och byta för att komma vidare. Fel lådfronter, fel storlekar på lådor och liknande och det är onekligen tålamodsprövande. Känns nästan som om jag har flyttat in på varuhuset i Uddevalla så ofta som jag har varit där den senaste veckan. Jag har ett antal mil att köra för varje besök vilket gör att det är tämligen tidsödande för varje extra besök som måste göras. Nu håller jag tummarna för att dagens besök blir det sista på mycket länge.

Det har varit en lång och inte helt enkelt process att renovera köket men det har verkligen varit värt allt arbete. Jag har ju aldrig ritat ett kök någon gång förut vilket innebär att jag har varit tvungen att tänka om längs vägen. En sådan sak var inredningen i köksskåpen. När alla stommar var på plats insåg jag att det var omöjligt att bestämma deras innehåll innan jag haft möjligheten att känna in köket. Att faktiskt använda köket en tid och se vad som kändes logiskt. Ganska snart blev det tydligt att den inredning jag tänkt från början inte alls var logisk. Det gällde alltså att tänka om och att ombestämma sig. Resultatet har blivit ett kök som känns både logiskt och praktiskt. Förutom att det givetvis är attans fint!


Även om köket till stora delar är alldeles nytt finns det också en del gammalt som tagits tillvara. Överskåpet här är från en skänk som jag köpte på en loppis till min allra första lägenhet. Resten av skänken har farit lite illa genom åren men överskåpet är fortfarande fint. I alla år har jag tänkt att jag skulle måla om skänken eftersom den är ljust rosa men det har aldrig blivit av. Nu sitter den uppe så länge men planen är att den och skåpet under ska målas i samma grå färg. Tanken är att det blir mitt första projekt på det nya året. Först skall jag njuta av att ha ordning och reda här i Hult under jul och nyår. Måste ju säga något om det vita skåpet med, det är nämligen en möbel som följt mig genom livet. Eller faktiskt sen innan jag ens fanns för att vara exakt. Min mamma köpte det nämligen på loppis för att förvara mina kläder i när jag var bebis. Känns fint att den nu flyttat in i mitt kök och åter förvarar sådant som är viktigt i min vardag.


Även om köket inte är klart är det otroligt mycket mer lättarbetat än det gamla köket. Hittade en bild från förra året då jag konserverade grönsaker och bakade samtidigt. Då fanns det inte en enda yta kvar i köket att få plats med kokboken, den fick ligga på snedden i hörnet. I december ska vi ha köksfest och inviga det nya köket och jag ser verkligen fram emot att testa kapaciteten. Att baka och laga mat till kalas har alltid varit lite av en prövning, nu tror jag att det kommer gå lekande lätt.

1 kommentar:

Min Lilla Kokvrå sa...

Är såå nyfiken på resultatet :)
Kommer ihåg känslan när jag bakade bullar för första gången i mitt nya kök, som nu har hunnit få si så där 10 år på nacken (åren går rysligt fort...) och jag kunde kavla ut hela degen på köksön. Lycka!
Det är som du säger viktigt med planeringen för kökets inredning för att slippa irritationsmoment som att man inte kommer åt kniven i lådan under den utdragna skärbrädan eller att en skåplucka inte går att öppna för att väggen tar emot.
Jag är riktigt nöjd med att ha kastruller och slevar i skåp och lådor vid spisen och porslinet och besticken i närheten av diskmaskinen. Det sparar några onödiga steg :)

Allt gott!
/Birgitta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...