lördag 23 november 2013

Ur mina gömmor

Vi håller på och röjer här hemma i Hult. Under tiden som vi byggt ena tösens rum har den andra tösens rum fått fungera lite som förråd. Nu måste allt rymmas i det nya förråd som byggts i ena barnets rum samt ute i förrådet på gården. I gömmorna hittar jag mycket spännande och kan konstatera att vi på egen hand kan klä ett helt luciatåg från storlek 110 till storlek M. Kanske skulle vi införa Hults lucia! Förutom luciakläder hittade jag också en gammal favorit. En vintagekappa som inhandlades till en släkting i Paris på 60-talet men som inte passade henne. Efter lite turer hamnade den hemma hos mamma och blev hängande i en klädkammare tills jag hittade den 1997 och konstaterade att den passade ju perfekt! Kappan som aldrig var använd blev under några år en av mina stora favoriter.


Jag hade aldrig kunnat tro att den skulle passa igen men det gör den! Den behöver lite omvårdnad och kärlek innan den kan användas igen. Någon söm var sprucken och även fodret behöver lagas.


Jag sparar verkligen inte på allt men vissa saker är jag glad att jag inte har kunnat skiljas ifrån och min fina kappa hör verkligen till de sakerna. Det är dessutom en kappa som representerar många minnen. En av de första gångerna jag hade den på mig var när jag reste till Bryssel första gången vilket onekligen var spännande. Vi reste buss till Bryssel och chauffören hade behövt en karta eftersom han inte riktigt hade koll på vägen. Smått galet när man tänker på det så här i efterhand. Vi lämnade Göteborg en eftermiddag och tidigt morgonen därpå var vi i en liten håla i Tyskland och tankade bussen och vi passagerare passade på att köpa något att äta. När jag stod där på bensinstationen tyckte jag att jag såg någon jag kände. Avfärdade det eftersom jag just befann mig ute på tyska landsbygden. Några veckor senare träffade jag personen i fråga och passade på att lite på skoj fråga om personen befunnit sig i en håla i Tyskland för en tid sedan. Tänk så förvånad jag blev när svaret blev ja!


Idag skall jag åter ut i världen men den här gången får det bli en annan kappa som följer med. Tänker att det är lite spännande att börja dagen hemma i Hult och sedan avsluta den i Rom!

7 kommentarer:

Anneli sa...

Vad fin du är!
Kappan förstår jag att du vill behålla, så fin.

ha en bra resa nu,
Kram Anneli

Christina sa...

Åh, vad mysigt att resa till Rom! Njut och ha det riktigt bra.
Och kappar är ju urtjusig, ser varm och go ut.

och Tack för dina fina rader inne hos mig!
Kram Christina

Hemkära Hanna sa...

En väldigt tjusig kappa på en tjusig donna!
Ha n helt underbar resa!

choicesbyannie sa...

Du är så fin, och så roligt att du sparade den. Själv skänker jag bort saker allt för fort ibland och kan sakna vissa av kläderna jag skänkt. Men som mormor brukade säga ingen ide att gråta över spilld mjölk.
Hoppas ni har det fantastiskt i Rom
Kram
Annie

Hannis sa...

Snygg! Den klär dig verkligen.
Och samma med din frisyr.

Kram Hannis

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jätte fin, vilken tur att du sparade den.
Ha det gott.
Kram Pia

Linda i Berlin sa...

Jäklar, vad fin den är! Ibland är det bra att spara saker :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...