onsdag 20 november 2013

Howth vid havet

På lördag åker maken och jag till Rom för några dagar och det är något vi båda ser fram emot. För maken är det första gången han besöker Rom och för min del andra gången. Jag var där i fyra timmar sommaren 1999. Jag var i Livorno på ett seminarium och ena dagen när det inte var några intressanta föreläsningar valde två kamrater och jag att istället åka till Rom. Fyra timmar på tåg för att komma dit, fyra timmar på plats och sedan fyra timmars tågresa hem igen. Ett intensivt besök som gjort att jag sedan dess har längtat att se staden lite mer ordentligt. Fast nu när vi då är på väg till Rom kommer jag på mig själv att istället tänka på Dublin. Genom att besöka en plats ofta skulle man kunna tro att man blir mätt på staden och vill se något annat men icke. Ju mer jag ser av Dublin desto mer vill jag se. Dessutom har jag skaffat mig favoriter som jag gärna besöker om och om igen. Min syster reser till Dublin i nästa vecka och det är nästan så att jag skulle vilja överge vårt årliga glöggmys här i Hult och istället packa ner mig i hennes resväska.


En plats som har kommit att bli en favorit är Howth som ligger nära Dublin. det tar ungefär en halvtimme med tåg från centrala Dublin ut till det charmiga lilla kustsamhället och det är verkligen väl värt att åka dit. Helst skall man åka dit en söndag då det är farmers market. På två platser precis intill tågstationen finns marknadsstånd med ett brokigt utbud. Störst fokus ligger på maten med det finns också fina hantverk.


Maten kan ätas på uteserveringarna, längs strandpromenaden eller köpas med hem. Här finns alla möjligheter. Man håller farmers market året om och jag kan tänka mig att det verkligen är uppskattat med rykande hett kaffe så här års! När vi senast besökte Howth i juni i år blåste det så vi trodde det skulle vara svårt att äta ute. Vi lyckades dock hitta en plats med lä för vinden och kunde äta vår lunch i lugn och ro.


Förutom all god mat finns det även ett överflöd av bakverk. Cupcakes med smak av choklad var inte dumt alls!




Det som lockar besökare till Howth är dock inte främst den mysiga marknaden utan istället det fantastiska landskapet. Howth ligger utmed kusten och har ett både dramatiskt och spännande landskap.


Många väljer även att åka till Howth för att fiska. I hamnen angör fortfarande fiskebåtar och det finns fortfarande plats för arbete all turism till trots!


Har du vägarna förbi Dublin så passa på att spendera en dag vid kusten. Bra när havet ligger nära staden och det inte tar så lång tid att ta sig dit. Tänker att farmers market egentligen är något riktigt trevligt och skulle passa bra här i Munkedal. Munkedal är ju en landsbygdskommun med många jordbruk och mycket gott som produceras lokalt. Tror att en sådan marknad hade kunnat locka nya besökare och dessutom visa upp allt som finns att handla hemmavid. Även om det är vackert i Howth så väljer jag ju att åka dit en söndag för att inte missa den härliga marknaden. Utan marknaden är det ju bara en vacker plats vid havet!

5 kommentarer:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Åh va mysigt, ha en riktigt trevlig resa så får du berätta allt när ni kommer hem :)
Kram Pia

Hemkära Hanna sa...

Jag hoppas att din resa till Rom blir fantastisk! Att du får vila och träna och umgås med maken.
Restips är alltid trevligt och jag blir onekligen intresserad av Dublin med omnejd.

Emma sa...

Härliga bilder du bjuder på:) Vad mysigt med Rom! Kram

choicesbyannie sa...

Ljuvliga bilder från Dublin.
Härligt med resa till Rom, hoppas ni får fantastiska dagar.
Tack för fina ord inne hos mig och fint reportage på Livaleva, det värmer;)
Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

Hannis sa...

Härligt ser det ut minst sagt!
Hoppas att ni får fina dagar i Rom.
Det är en av städerna jag älskar.
Mest för all historia som finns=))

Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...