måndag 11 november 2013

Förväntan

Vi är en bit in i november och nu börjar jag känna att det känns helt okej att börja tänka jul och att affärerna har julpyntat. Helst skulle jag dock önska att det var som när jag var barn hemma i Kungälv. Dagen innan första advent täcktes affärernas fönster längs Västra gatan. Jag brukade åka och hälsa på min farmor som bodde på just Västra gatan och sen brukade vi promenera längs gatan och titta. I affärerna kunde man se att det var tänkt och att man arbetade med julskyltningen. Det var alltid lite spännande att gissa hur det skulle bli tyckte jag. På söndagen klockan tio visade affärerna sedan upp sina julskyltningar och det var fullt med aktiviteter längs hela gatan. På den tiden var ju affärerna normalt sett inte öppna på söndagarna vilket gjorde det särskilt speciellt med just skyltsöndagen.

Även om jag högst motvilligt accepterar julens intåg redan nu så hör jag till dem som fullkomligt frossar i jul. Har alltid älskat julen och det har inte minskat med åren. Däremot har min uppfattning om vad julen skall innehålla varierat genom åren. Sedan jag fick barn är det givetvis mycket fokus på att det skall vara en jul som de trivs med. De senaste åren har vi inlett julen med glöggmys på första advent. Huset har varit fullt av gäster, det har spelats julmusik och doftat av både pepparkakor och glögg. Bättre kan det knappast bli! Barnens favorit är istället det årliga besöket på Liseberg. För egen del så tycker jag att det är lite för mycket folk och en aktivitet som inte är ett måste varje år. Fast för barnen är det helt magiskt att åka karuseller när det är mörkt och se isshowen och att dricka varm choklad för att tina efter att ha gått runt och sett allt spännande. Deras glädje gör det helt klart värt att besöka jul på Liseberg varje år. Egentligen gillar jag julmarknader men den på Liseberg är som sagt lite väl stor. Alltså har jag gjort lite efterforskningar och konstaterar att det finns gott om lokala julmarknader nära där vi bor. Två söndagar i december kommer därför att ägnas åt julmarknader och nu är jag nästan lika förväntansfull som barnen!

Liseberg

3 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Vad man uppskattar och förväntar sig av julen ändras helt klart med åren. Nu för tiden är det inte längre just julafton och julklapparna som jag tycker är det viktigast utan nu uppskattar jag mer tiden före jul med julmarknader och all förväntan som ligger i luften och mest av allt är det dofterna som jag förknippar med jul som jag uppskatter, glögg, hyacinter, pepparkakor, granris, och kryddor som kanel, kryddnejlikor och saffran. Det är en härlig tid vi har framför oss nu :)

choicesbyannie sa...

Härligt med jul
härligt med julmarknad
men jag måste hålla med dig att liseberg är inget jag gillar, för mycket folk

Däremot ska jag till världens ljuvligaste julmarknad till helgen. Den på Tjolöholms-slott den är magisk och väldigt barnvänlig. Dock ska man inte fika på fiket som ligger där för ack så dyrt det var. Men annars är det fyllt med duktiga hantverkare överallt.
Önskar dig en fin dag
kram
Annie

Huset på Backavägen sa...

Jag är faktiskt dålig på att besöka just julmarknader. Ska försöka ta mig iväg på en i år.
Kram Anki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...