lördag 9 november 2013

Det kan alltid vara värre!

Något jag skulle behöva göra är att ta tag i den fullkomliga kaos som råder i mitt arbetsrum. Ytan är liten och trots fiffiga förvaringslösningar så råder där aldrig annat än just kaos. Kan förvisso förstå att det blir så eftersom allt familjen inte vet vart det skall vara ställs in på mitt rum. Allt som är ömtåligt ställs in på mitt rum och dessutom förvaras alltid alla julklappar och presenter där inne. Men även om där är stökigt så finns det de som har det värre och det är ju något att trösta sig med!


När jag var i Dublin senast besökte jag Hugh Lane Gallery. Verkligen något jag kan rekommendera och jag förstår inte att jag inte hittat dit tidigare. Det är ett lagom stort galleri och med det menar jag att man kan studera alla tavlor i lugn och ro utan att börja bli uttråkad. Hur trevligt och mysigt det än är att gå och titta på konst så har jag lite svårt för när gallerierna är för stora. Då riskerar jag att missa sådant som är intressant eftersom det helt enkelt blir för mycket.


Redan utanför möts besökaren av konst, modern sådan!


När jag skulle gå upptäckte jag att det var fotoförbud på galleriet. Brukar ju ofta vara det, men den här gången hade jag tittat och helt enkelt inte sett någon skylt. Nåväl korten var ju redan tagna och då kan de lika gärna visas upp! Bilden ovan visar den pampiga insidan av galleriet. Då var ju frågan hur ett galleri och mitt stökiga arbetsrum hänger ihop. Svaret heter Francis Bacon! På galleriet har de nämligen en stor utställning av Bacon. Dessutom har man plockat ner hans ateljé och byggt upp den igen på galleriet. Kan säga att den uppgiften måste ha tagit tid och kan knappast varit enkel heller!


Enligt Bacon så stördes hans kreativitet av ordning!


Så när jag säger att det råder fullkomligt kaos i mitt arbetsrum så är det kanske en sanning med modifikation. Det ser ju inte ut som i Bacons ateljé!


För egen del känner jag att oordning och kaos dödar min kreativitet. Många gånger när jag skall sätta igång ett projekt behöver jag först storstäda hemma. Jag behöver känna att det är ordning för att kunna skapa. Eller kanske är det så att jag får dåligt samvete för att göra något roligt istället för att göra nytta när det är stökigt? I vilket fall behöver jag bli bättre på att strunta i städningen eftersom det många gånger inte finns tid över till kreativitet när allt är städat!


Alltså konstaterar jag att i jämförelse med Bacons ateljé är mitt arbetsrum nästan städat och prydligt och det projektet kan vänta ett tag till. Den här dagen skall istället handla om stilcoachning, skoskola och mingel. Det är Reginas och min första föreläsning på temat stil och det skall bli riktigt roligt!

8 kommentarer:

Hannis sa...

Vilken ateljé!
Tänk vilken kreativitet det finns i röra.
Vackert tycker jag.

Kram Hannis

Ninette sa...

Nämen jösses ändå! Vilken ateljé!

Emma sa...

Oj vilket kreativt kaos, härligt tycker jag:) Ha en fin lördagskväll. Kram

Christina sa...

Hujedamej vilken stökig ateljé. I ett sådant Place hade jag aldrig kunnat skapa något, där är jag mer som du. Jag vill ha ordning för att kunna skapa. För många grejer och intryck distraherar alldeles för mycket..
Kramar Christina

Elena sa...

Vilken atalje! :)

Hemkära Hanna sa...

Allt är relativt skulle man kunna säga. Det är bara en fråga om vad man jämför med. :)

Torpliv sa...

Men oj...ja, jag gissar att ditt arbetsrum är ganska långt ifrån hans ateljé i stökighet.. =) Får nog hålla med dig om att det är lättare att skapa när det är ordning från början så att man hittar det man vill använda, även om det åtminstone här kan skapas mindre kaos under tiden projekten pågår.. =)
Kram Petra

Anneli sa...

Oj,oj..............nä, jag skulle aldrig kunna skapa något vackert i en sån röra!
Det skulle bara snurra i skallen av all "bråte" runt omkring mig.
Men alla är vi olika................

En fin Söndag till dig,
Kram Anneli

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...