tisdag 19 november 2013

Det är lite mycket nu!

Livet är sedan en tid tillbaka märkligt intensivt och jag längtar efter pauser i livet. Tittade i mitt bloggarkiv från förra året och insåg att även då var november en ovanligt hektisk månad. Kanske är det så att allt skall hinnas avslutas innan året tar slut. Det är ju trots allt bara 42 dagar kvar av 2013! Jag brukar inte ge nyårslöften men i år funderar jag mycket på det här med målsättningar inför året som kommer. Min ambition för det nya året är att prioritera om och skapa fler pauser i livet. att ge mig själv tid att bara vara och tid att göra sådant som jag tycker om. Idag när folk frågar hur det är svarar jag att det är lite mycket nu. Kommer på mig själv och tar bort det där nu eftersom det är lite mycket jämt.

Fast det där med prioriteringar är inte helt lätt när man vill göra allt på en och samma gång. Sen finns det förvisso en mycket tydlig prioriteringsordning i vårt liv. Barnen kommer alltid först, sedan kommer allt annat. Vi gör mycket tillsammans som familj vilket jag tycker är helt rätt. Många gånger när vi går på möten om kvällarna följer tjejerna med. De sitter och ritar och pysslar men lyssnar också på det som sägs i rummet. Dagarna efter kan det komma frågor vid middagsbordet om vad olika saker betydde som sades på mötet. Varför gillar inte alla vindkraft? Vad är demokrati eller kanske viktigast: varför hade de inte ekologiskt kaffe på mötet? Barn lär sig i sin egen takt tänker jag och lyssnar på det som intresserar dem. Genom att ibland vistas i den vuxna arenan får de tillgång till samtalsämnen som inte kommer upp i skolan vilket vidgar deras horisonter. De kan välja att lyssna och de kan välja rita och pyssla. Idag blir det dock skola för barnen och möten på egen hand för mig. Dessutom skall jag göra en intervju till min mastersuppsats idag. Arbetet går långsamt framåt, men det går lite fram varje vecka och det börjar kännas som att jag inom överskådlig tid kommer att ro det iland.

3 kommentarer:

Huset på Backavägen sa...

Håller helt med dig. Det ÄR jättesvårt att prioritera när allting man gör är roligt. Fast å andra sidan är det ju bra för tänk om det bara var tråkiga saker man höll på med...
Kram Anki

Hannis sa...

Jag brukar säga att hösten är lugnets tid. Nu börjar jag fundera på om det är något jag bara hittat på för det är något hela tiden...
Mycket roligt men också mycket jobbrelaterat. Som du skriver, kanske ska allt göras klart innan årets slut=))

Kram Hannis

choicesbyannie sa...

Det är alltid mycket på hösten, och det verkar aldrig ta slut. På våren och sommaren är vår kalender näst intill tom, lata härliga dagar öppna för vad som helst. Nu är varje helg uppbokad och jag är faktiskt inte helt nöjd. Visst gillar jag sakerna vi ska göra, annars hade vi ju inte gjort dem men jag gillar inte att vara uppbokad jämt. Men jag vet ju att det lugnar ner sig och det är ju som sagt roliga saker vi ska göra;)

Önskar dig en fin dag och jag håller med barnen. Varför serverar de inte ekologiskt kaffe på mötet?
Kram
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...